torsdag 27 juli 2017

Hett i hyllan #102


Vart tar dagarna vägen? Det var ju nyss torsdag och nu är den här igen! Och eftersom det är torsdag så är det också dags för Monikas Hett i hyllan. Monika säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------------------

Boken jag tagit fram idag är


Hundpojken av Eva Hornung (titeln är länkad till förlaget och där finns mer info om boken)
"En fyraåring tar sin tillflykt till Moskvasgator. Hans mamma är försvunnen och hemma är maten slut. Hans räddning blir flocken med herrelösa hundar som han tyr sig till och det är tack vare dem som han överlever den kalla, ryska vintern.

Hundarna uppfostrar pojken som blir något av en ledsare för hela flocken. Men som fången mellan två världar är han varken hund eller människa och känslan av utanförskap växer sig allt starkare. Kan den nye pojken som kommer till hundflocken ändra på det?"

Den här boken köpte jag på bakluckeloppis på Ulva kvarn år 2013. Jag hade hållit mig ett bra tag från att köpa fler böcker men just den dagen brast det och jag kom hem med fler böcker än vad jag borde ha köpt och i den högen fanns den här boken. Nu när jag läser baksidestexten så förstår jag direkt vad det var som lockade med den här boken och jag måste medge att den känns fortfarande lika lockande. Alltså hamnar inte den här i utrensningslådan utan den stannar hemma och så får jag se till att läsa den så småningom.


6 kommentarer:

  1. Hundpojken har jag hört mycket bra om och när jag hittade den i bokbytarhyllan på jobbet så tog jag den. Faktum är att den inte ens har blivit upplockad från den påsen och det närmar sig nu tre år sedan...

    SvaraRadera
  2. Jag trodde jag skulle tycka om den men den blev tyvärr en besvikelse för mig.

    SvaraRadera
  3. fyra år ensam på gatorna? så hemskt. vet inte om jag skulle klara att läsa den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt inte så hemsk som man skulle tro, hundarna tar verkligen väl hand om honom och han får en ny "familj".

      Radera
  4. Oj, den låter intressant.

    SvaraRadera
  5. Jag har läst den och tyckte den var bra så jag säger åt dig att läsa den snart för så bra tyckte jag den var.

    SvaraRadera