söndag 10 december 2017

Recension: Herrefolket av Lisa Hågensen

Titel: Herrefolket
Serie: Purebred, del 2
Författare: Lisa Hågensen
Format: Häftad
Antal sidor: 290
Förlag: Fusce förlag
Recensionsexemplar

"De tror att hon hålls instängd i sin onkels hus, men dold under en luva vandrar hon genom Bottens mörka gränder och spionerar på livet.

Dora är femton år och ett freak. Alla i den glömda staden Olympo föraktar henne. Ingen känner henne.

En kväll träffar hon Mira och det förändrar allt. Men vad som börjar som vänskap och kärlek slutar i mord och förräderi. Ensam, misstrodd och förtvivlad kidnappas Dora och förs till en plats där gamla ideal och ondska strävar mot världsherravälde. Dora får veta att hon är en purebred - och hon upptäcker vad det innebär."

----------------------------

Herrefolket är del 2 i Lisa Hågensens dystopiska trilogi Purebred. Jag läste första delen, Flykten från Olympo, för ett par månader sedan och nu skickade författaren del två till mig. Del tre är planerad att utkomma under våren 2018.

Jag tyckte om första delen i trilogin så jag såg fram emot att läsa fortsättningen också. Den här boken är freaket Doras berättelse och vad som händer henne både före och efter kidnappningen. Åter igen är det lätt att dra paralleller till vår nutid och en av de ideologier som nu är på frammarsch.

Dora är verkligen lätt att ta till sig och sympatisera med. Hon är annorlunda och därför inte riktigt accepterad och det är lätt att förstå att hon inte vågar lita på andra. Lika lätt är det att förstå hur hon blommar upp när hon för första gången får vänner. Jag har en känsla av att många i målgruppen (YA) kommer att ta till sig Dora med öppna armar.

Herrefolket är lika lätt- och snabbläst som första delen, och den är faktiskt ännu mer intressant än Flykten från Olympo. Det känns som att den här trilogin blir bättre för varje del så jag ser verkligen fram emot nästa del i trilogin.

Tack Lisa Hågensen för rec.exet!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Lisa Hågensens websida

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR

Min recension av första delen i serien

Flykten från Olympo

Min recension av författarens debutbok

Hennes ögon blå




Herrefolket finns att köpa hos t ex

Adlibris Häftad
Bokus Häftad
CDON Häftad


1 kommentar: