tisdag 12 december 2017

Recension: Nattviol av Niklas Leavy

Titel: Nattviol
Serie: Stockholm Calling, del 1
Författare: Niklas Leavy
Format: Kartonnage
Antal sidor: 367
Förlag: Bokförlaget Polaris
Recensionsexemplar

"Stockholm, januari. När Ebba Lindh ser blåljusen spela under Liljeholmsbron känner hon endast lättnad över att ha lämnat poliskåren. De bestialiska mord som hemsöker staden får i stället brodern Robert ansvar för att klara upp.
Men när Ebba blir anlitad av en viss Sandra Bergman för att undersöka hennes mors brutala död visar det sig vara svårare än hon trott att bryta banden till sitt gamla liv. Spåren leder till hennes barndoms Värmland, och minnen hon helst inte vill bli påmind om.
Ebba inser snart att korruption är en smitta som sträcker sig långt bortom poliskåren, och att hennes uppdragsgivare har en egen dold agenda. Samtidigt som relationen till sonen Jakob blir allt sämre faller temperaturen i ett vintermörkt Stockholm"

-------------------------

Nattviol är del ett i den planerade trilogin Stockholm Calling och författarens spänningsdebut så den här boken kunde jag inte motstå

Det jag märker direkt när jag börjar läsa är att det är mycket svärta i den här berättelsen, även de "goda" har sina mörka sidor och det är alltid en plus i kanten för mig, jag tycker bättre om det än de böcker där uppdelningen mellan de goda och de onda är knivskarp och tydlig. I början av boken tyckte jag det kanske blev nästan för mycket, det fanns inte en endaste ljusglimt. Som tur var så var inte hela boken riktigt lika mörk, emellanåt fanns det någon liten ljusglimt.

Huvudpersonen Ebba Lindh är inte riktigt min typ av person, i alla fall ännu. En av de saker som stör mig lite med henne är att hennes sexuella böjelser står alltför mycket i fokus. Jag är inte pryd och att det är sex med stör mig inte men en S/M-böjelse är numera en lite uttjatad egenskap så där blir det ett litet "gäsp" för mig. Däremot är hennes relation med sonen Jakob och hennes bakgrund annars betydligt mer intressant och det  vill jag gärna läsa mer om. Ebbas bror Robert däremot känns som en helt ointressant person.

Det är rätt så bra tempo i berättelsen men samtidigt är den så rörig att det tar lite tid att försöka hålla ihop alla personerna och sidotrådarna. Grundberättelsen fungerar bra för mig, men en del av det andra känns lite onödigt och nästan "överkurs".

Grundberättelsen är, som sagt, riktigt bra och spännande så jag är rätt så nyfiken på vad som kommer att hända i nästa del av den här trilogin och om Ebba kommer att utvecklas i den riktningen som jag hoppas på och som gör att jag får mer sympatier för henne, jag är ganska svag för tuffa tjejer i spänningsromaner.
Jag ser fram emot del två i den här trilogin och vill definitivt läsa den också!

Tack Bokförlaget Polaris för rec.exet!

Jag har bjudit på en smakbit från boken i ett annat inlägg HÄR







Nattviol finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok
Bokus Kartonnage/E-bok
CDON Kartonnage


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar