Recension: Pachinko av Min Jin Lee

Titel: Pachinko
Originaltitel: Pachinko
Författare: Min Jin Lee
Översättning: Lars Ahlström
Antal sidor: 526

"I en liten fiskeby i Yengdo, Korea föds 1911 Sunja, den efterlängtade dottern till fattiga men stolta föräldrar. Men när Sunja blir gravid med en gift yakuza är hela familjens tillvaro nära att falla samman. När Isak, en kristen tuberkulosdrabbad präst, ber om Sunjas hand uppenbarar sig en lösning - ett nytt liv för henne i Japan, som hans hustru. I ett främmande land där hon inte känner någon och inte pratar språket måste hon finna styrkan att skapa sig ett nytt hem och göra de uppoffringar som krävs för att överleva."

------------------------

Anledningarna till att jag blev intresserad av den här boken är mycket enkla: omslaget är jättefint, jag gillar tjocka böcker och jag gillar släktkrönikor. Ett extra plus i kanten var sedan att handlingen utspelar sig i Korea/Japan, jag tycker väldigt mycket om att läsa böcker om andra kulturer i exotiska miljöer.

Den här släktkrönikan börjar i Korea i en liten fiskeby och fortsätter i Japan dit Sunja följer sin make. Tidsmässigt får man följa släkten från 1911 till 1989 och man får också följa utvecklingen i samhället under den här tiden. Som koreansk immigrant hade Sunja och hennes familj det inte lätt med alla de restriktioner och fördomar som fanns i det japanska samhället mot koreaner. Jag var överraskad över hur koreanerna behandlades i det japanska samhället och att inställningen till den minoriteten inte förbättrades nämnvärt under de åren som berättelsen omfattar.
För Sunja är familjen det viktigaste i livet och hon jobbar hårt för att kunna ge sina barn de möjligheter som hon själv inte haft och hon gör sitt bästa för att de ska få en ordentlig utbildning så att de ska kunna ta sig vidare i livet. Nackdelen med det är att när barnen väl blivit utbildade och känner att de tagit sig uppåt i samhället ibland skäms för sina outbildade föräldrar och förstår inte alla de uppoffringar föräldrarna gjort för att barnen skulle få det bättre. Sådant händer ju faktiskt även i dagens samhälle.

När det gäller den här typen av släktkrönikör är det oftast kvinnorna som är de starka och som drar det tyngsta lasset och så är det här också. Sunja är påhittig, initiativrik och gör det som krävs (även om det går emot alla "regler" för vad en kvinna får eller inte får göra) för att hennes familj ska överleva och ha det bra.

Pachinko är en bladvändare som man fastnar i direkt, den är både lättläst och engagerande. Den här författaren vill jag gärna läsa fler böcker av! Pachinko hamnar direkt in bland mina Årets favoriter!

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Min Jin Lees websida

Pachinko finns att köpa hos t ex