lördag 16 januari 2021

Planer/förhoppningar för 2021

 

Dags för sista årsskiftesinlägget, dvs vad jag har för planer och förhoppningar för 2021.
2020 var ju ett katastrofår för mig så jag hoppas verkligen att år 2021 blir ett bättre år utan lika många akutlägen och katastrofer. Det som fungerade perfekt under det året är nog det att eftersom maken är hemma heltid efter att ha gått i pension lite i förtid så har mycket fungerat rätt så bra ändå. Hade jag inte haft honom hemma så vet jag inte om vi klarat hela ruljangsen under förra året. Men nu är det ju 2021 jag ska tänka på. De vanliga punkterna står kvar men det har blivit lite ändringar på i alla fall en av dem och så har det tillkommit en ny punkt som jag förhoppningsvis kan ta bort efter 2021.

1. Läsa hyllvärmare
Det här året får jag försöka ta i lite grann och se till att jag läser lite fler av hyllvärmarna som finns lite varstans i bokhyllorna. Jag har ju nu genom Monikas Hett i hyllan, blivit än mer medveten om hur många olästa böcker jag egentligen har i bokhyllorna och att jag ju vill läsa de flesta av dessa böcker också.

2. Hålla bokinköpen på rimlig nivå
Den här gången har jag faktiskt ändrat lite på målsättningen. Jag har insett att jag aldrig någonsin kommer att kunna låta bli att köpa böcker, men mitt försök till köpstopp har bara gjort mig frustrerad, så jag ändrar det gamla "Minska på bokinköpen" till "Hålla bokinköpen på rimlig nivå"

3.  Bloggen och kommentarer
Under 2020 fick bloggen stå tillbaka en hel del eftersom jag hade fullt upp med att "släcka bränder" så under 2021 behöver jag återigen bli mer strukturerad och få ordning på bloggandet så jag inte hela tiden är ute i sista sekunden. Av samma orsak har kommenteringen hos andra bloggare också blivit sorgligt eftersatt så där har jag också mycket att ta igen.

4. Recensioner och läsning
Eftersom min situation blev som den blev under 2020 hamnade jag efter med det mesta och måste först och främst ta itu med det jag hamnat efter med och komma ikapp. Därefter måste jag försöka få till en rutin som gör att det mesta fungerar även om det händer mycket privat. Nu hoppas och tror inte jag att 2021 blir lika überjävlig som 2020, men lika bra att vara förberedd ifall att...

5. Planering, sammanfattningar och utvärdering
Det här är jag faktiskt väldigt glad att jag började med en gång i tiden för det har gjort att jag har bättre koll på vad som händer och hur jag ligger till. Så alla denna planering och resultatredovisning kommer jag definitivt att fortsätta med

6. Utanför bekvämlighetszonen
Det blev det inte mycket av under 2020, jag orkade inte så mycket mer än det allra mest lättlästa och helst då också sådana böcker där jag redan i förväg visste hur de skulle vara, dvs helst ingenting utanför bekvämlighetszonen utan bara sånt där jag visste vad jag hade att förvänta mig. Så under 2021 blir det nog att ta itu mer med böcker och författare som jag kanske inte är så bekväm med.



1 kommentar:

  1. Låter som om ditt 2020 var snäppet ännu värre än vad många av oss andra tvingades stå ut med. Hoppas det blir bättre i år! Tycker det låter som en god idé att läsa hyllvärmare: du slipper köpa nya böcker (som du ju har som mål) och du slipper ta dig iväg till såväl bibliotek som bokhandlar eller utlämningsställen. Lycka till! (Själv har jag skippat det där med mål. Orkar inte med fler "måsten" i mitt liv.)

    SvaraRadera