fredag 25 oktober 2013

Det händer när du vilar

Det händer när du vilar av Tomas Sjödin

"En del drömmer om fler timmar på dygnet eller hoppas på oväntade luckor i kalendern. Andra brottas med ett överbokat liv och känslan av att aldrig kunna koppla av. Många längtar efter vila.
Men vad är vila - mer än att inte arbeta? Hur fr vi ihop vårt behov av vila med allt ansvar och med känslan av att inte riktigt räcka till? Hur handskas vi med vilans ärkefiender Ork, Leda och Rastlöshet?
Tomas Sjödin tar oss med in i vilans värld och utforskar det mönster som går igen i allt från det där bortglömda namnet till den hållbara kärleken: Släpp det! Sluta försök! Låt i stället livet komma till dig!
Det händer när du vilar är en hylning till sofflocket, till livets tempoväxlingar och till den vila som kan fyllas av vänner, måltider och fest. Är det kanske dags att damma av vår äldsta och mest beprövade veckorytm och återupptäcka vilodagen?"

--------------------------------------

Äntligen en bok för oss som får dåligt samvete så fort vi ens tänker på att vila. Vi som är uppfostrade till att vila är lika med lathet och lättja. Alltså är vi igång konstant och undertrycker alla känslor av trötthet och känslan av att man skulle behöva vila lite.

Många av tankarna är ju såna som man egentligen redan vet men som man här får bekräftelse på, t ex att man ofta kommer på lösningen till problem när man väl släpper taget och tar sig en vilostund. Det finns också mycket i den här boken som jag verkligen tagit till mitt hjärta, t ex "även själen behöver gå i morgonrock och tofflor och dra benen efter sig ibland" ang "hasandets undersköna konst". 

En del i boken relateras till tron (förståeligt eftersom författaren är en pastor), men mycket är också allmängiltigt och nyttigt att läsa för stressade nutidsmänniskor. Så den religiösa anknytningen stör faktiskt inte mig alls, trots att jag själv inte är troende/religiös.

Ja, jag kommer definitivt att uppskatta mina vilostunder mer hädanefter och också njuta av dem mer - utan skuldkänslor. Och jag kommer också att se till att hålla små vilostunder varje dag. Och när jag vilar så kommer jag nog tänka mycket på att "Det händer när du vilar"

Så nu ska jag gå och vila lite!


Tack till Libris förlag för rec.ex !

Boken finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar