tisdag 29 oktober 2013

Trasdockorna

Trasdockorna av Mats Ahlstedt

"Den nyligen pensionerade fängelseprästen Johannes Brobeck flyttar tillfälligt till Hisingen i Göteborg för att vikariera på Skogomeanstalten under sommaren. Vid ett samtal ger en intern honom ett papper med två namn samt några initialer. Ingenting mer. Kort därefter avlider internen hastigt och oförklarligt.
Vid samma tid inträffar ett bestialist mord på en ung flicka, troligen illegal invandrare från något land i Sydostasien. Några fler ledtrådar har polisen inte. Platsen för dådet är Liseberg, Göteborgs populära nöjespark.
Snart upptäcker Johannes att det äldre paret som äger gården där han hyr in sig inte är vad de utger sig för att vara. Det handlar inte bara om oklarheter kring deras dotter Madeleine. Vad var det som fick barnbarnet Tanja, att så brådstörtat ge sig av hemifrån utan att lämna några spår efter sig?
Johannes engagerar sig i Tanjas öde - utan att förstå att han utsätter såväl sig själv som sin älskade hund Petrus för livsfara."


------------------------------------------------------

Trasdockorna är sjunde delen i Ahlstedts serie med Sören Högström och Fatima Wall och den första för mig. Jag har alltså inte läst någonting av Ahlstedt tidigare så vad som hänt tidigare och vad personerna har för bakgrund vet jag ingenting om. Det kan tyckas vara en nackdel, och jag har fått hålla det i minnet nu när jag läst boken.

Ahlstedt tar upp tunga, aktuella och angelägna ämnen, såsom trafficking och självskadebeteende. Till viss del lyckas Ahlstedt att förmedla hur hemskt sånt här är, men samtidigt kan jag tycka att han kunde tagit ut svängarna lite till - verkligheten är nog ännu värre än det här.

När det gäller personerna så gillar jag deckarprästen Johannes - han är precis perfekt med den där mysdeckarframtoningen som gör att man nästan ser honom framför sig klädd i en mysig, varm kofta. Sören och Fatima får jag inget grepp om, men det kan nog ha att göra med att jag ännu inte läst de tidigare delarna i serien och har alltså inte riktigt bakgrunden klart för mig. Tyvärr är beskrivningarna av offrena väldigt platta och slätstrukna så jag blir inte riktigt engagerad i deras öde.

Trasdockorna är lättläst, den håller ett lagom tempo och är lagom spännande, men jag hajar till emellanåt för en del lite underliga ordval.

Men jag blir i alla fall tillräckligt nyfiken för att vilja läsa också de föregående delarna i serien.

Tack Hoi förlag för rec.exet !

Trasdockorna finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON












2 kommentarer:

  1. Jag ska börja läsa Trasdockorna nu men den här serien är väldigt fristående så fokusen ligger på fallen inte kring Fatima och Sören så man får som bara lära känna dem lite grann, lite mer i de första böckerna. Nu är de mer bara lite välkända poliser som inte tar så stor plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. OK, bra att veta och precis som jag vill ha det, dvs att poliserna inte tar alltför stor plats

      Radera