måndag 14 oktober 2013

Jungfrustenen

Jungfrustenen av Michael Mortimer

"År 1769 gör Linnés lärjunge Daniel Solander ett märkligt fynd på Nya Zeeland: en sten med så förunderliga egenskaper att den måste gömmas undan.

Mer än två hundra år efter Solanders död, på Nobeldagen, får studenten Ida Nordlund ett mystiskt samtal från sin mormor Alma. Hon ber Ida kontakta Nobelpristagaren Anatolij Lobov för att ta hand om en ask med ett gåtfullt innehåll. Men något ohyggligt inträffar. Ida inser snart att många vill åt asken. Hon måste fly Stockholm."


---------------------------------------------



Det går i rasande fart ända från första sidan och jag fastnar direkt! Och sträckläser boken, 500 sidor känns som ingenting, för varje sida jag läser måste jag bara läsa nästa också för att få veta vad som händer.  Det finns så mycket i den här boken jag gillar att det t o m är svårt att räkna upp allt - det populärvetenskapliga inslaget, faktasidorna om de historiska personer som ingår i handlingen, det svindlande tempot i berättelsen och mycket, mycket mer. Och det faktum att min fantasi får vingar när jag läser boken.

En liten rolig detalj i slutet som fastnar - jag har faktiskt besökt ett ställe i Finland där gränsen går mitt i en sjö. Om det inslaget i boken har kommit till för att författaren också besökt det stället eller om detta bara är ett sammanträffande vet jag ju inte, men det var kul att läsa det avsnittet och minnas hur det såg ut där och titta på fotografierna därifrån.
.
Det är, som sagt, mycket som händer och man får egentligen inga svar ännu, utan nu är det bara att vänta på nästa del för att kanske få svar på några av frågorna - och det är ju ett smart sätt att se till läsaren fortsätter att läsa resten av serien.

Micharl Mortimer är en pseudonym och jag kan tänka mig att många kommer att spekulera i vem som döljer sig bakom det namnet. Vill man veta mer så finns det en intervju med hen här . Men uppriktigt sagt så struntar jag fullständigt i vem Michael Mortimer egentligen är, så länge hen fortsätter att skriva på det här sättet i de kommande böckerna.Jungfrustenen är ju del ett i en planerad serie på sex böcker och jag vet redan nu att jag bara måste läsa alla delarna.

Stort tack till Norstedts för rec.exet!


Jungfrustenen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar