tisdag 1 oktober 2013

Näktergalen

Näktergalen av Carl Martin Grann

"Året är 2003 och det är en stekande het sommar. Medan mediernas mest intensiva diskussioner rör koldioxidutsläpp och klimatförändringar hittar en polispatrull två döda kroppar i Roslagen. Allt tyder på en familjetragedi där också ett litet barn är inblandat. Rättsläkaren tvivlar och efterhand förändras bilden av vad som hänt.

Samtidigt driver en psykiskt sjuk man runt i Stockholm. Han hör röster och försvinner in i ett tillstånd av vanföreställningar som blir farligt för både honom själv och andra. Ett brutalt attentat lanslår hela landet och den psykiskt sjuke mannen hamnar i nationens strålkastarljus. Men vad ligger bakom våldsdådet? Är alla bara brickor i ett spel?"

---------------------------------------------------------


Det börjar bra - när jag läser det första kapitlet är beskrivningen av hur man hittar det mördade paret i Roslagen så levande att jag tackar min lyckliga stjärna för att jag redan ätit middag. Det hela förstärks såklart av att rummet de hittas i liknar den sommarstuga min familj hade i Roslagen.

Sen blir det lite spretigt och jag kan inte låta bli att undra om inte Grann varit lite osäker på vad han vill berätta. Är det om den psyksjuka mannen, där han kan använda sig av sin yrkeskunskap? Eller är det om mordet på utrikesministern, där han kan använda sig av sin expertis om polisens spaningsarbete  i liknande situation eftersom han kunnat följa polisens arbete när han arbetade som psykologkonsult vid Säkerhetspolisen vid attacken mot Anna Lindh? Eller är det Roslagsmordena, som är är fiktion? Kanske Grann borde ha skrivit tre böcker istället så han kunde ha berättat alla tre historierna var för sig, istället för att klämma in allt iu en enda bok. För alla tre är ju onekligen väldigt intressanta och värda att berättas var för sig.

Jag sitter flera gånger och undrar om det ska gå att knyta ihop trådarna. Men det går, visserligen med nöd och näppe, men till slut går det.

Min favorit är Roslagsmordena  eftersom Grann där känns som mest engagerad och inspirerad. Alla tre delarna är ju väl skrivna, men den där beskrivningarna är som bäst är i mitt tycke Roslagsmordena.

Det är verkligen synd att Grann inte skrev tre böcker istället så att vi kunnat få en djupare inblick i varje del istället för att bara få glutta in och skumma lite på ytan.

Tack Hoi förlag för rec.exet!

Näktergalen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar