fredag 18 oktober 2013

Snöbarnet

Snöbarnet av Eowyn Ivey

"Alaska 1920. Mabel och Jack, ett medelålders äkta par, har slagit sig ned i Alaska. Där tänker de börja ett nytt och annorlunda liv. Men livet i ödemarken är hårt, och samtidigt tyngs de av saknaden efter det barn som de aldrig fick. På årets första vinterdag grips de plötsligt av sprudlande livsglädje och bygger ett litet barn av snö. Nästa dag är snöbarnet borta...men de får en glimt av en ljushårig liten flicka som springer iväg mellan träden.

Den lilla flickan kallar sig Faina. Hon lyckas oförklarligt överleva i den ogästvänliga naturen. Sakta, sakta vinner Mabel och Jack hennes förtroende, och så småningom börjar de betrakta henne som sin egen dotter. I tysthet föreställer sig Mabel att Faina fötts ur snö och is och kommit till dem som svar på deras önskan och längtan. Inte ens när hon tvingats inse att Fainas bakgrund är mycket mer jordnära och smärtsam kan hon släppa tanken på snöbarnet som kom till jorden på årets första vinternatt. Men ingenting är riktigt vad det verkar vara. Sanningen förändrar Jacks och Mabels liv för alltid..."

----------------------------------------


Redan det faktum att berättelsen utspelar sig i Alaska gjorde mig intresserad. På något sätt känns den karga naturen, de hårda livsvillkoren och människorna som klarar av att bo i Alaska lockande att läsa om. Att berättelsen sedan baseras på en rysk folksaga gjorde det inte precis mindre intressant.

Och visst är det en saga, en saga för vuxna. Mabel kommer ju ihåg att hon läst en saga som handlar om Snöbarnet och faktiskt, jag får också en känsla av att "det här har jag läst någon gång!". Så nu måste jag undersöka ifall originalsagan finns översatt till finska så att jag kanske kan ha läst den som barn.

Jag är väldigt förtjust i huvudpersonerna, de är precis som de ska vara i en saga: Mabel och Jack är trygga, pålitliga och arbetssamma, Faina är som en skogsälva, flyktig och föränderlig, och Garrett är "prinsen", snygg och pålitlig.
Lite extra förtjust är jag i Esther, Garretts mamma, en handlingskraftig kvinna som tar tag i det som behövs och som gör det med ett skratt.

Handlingen går långsamt framåt, men det gör ingenting, blandningen av verklighet och magi gör att jag faktiskt blir smått trollbunden av berättelsen. Och jag gillar att trots att slutet på ett sätt är lite sorgligt så får jag en känsla av att det kanske inte är riktigt lika sorgligt som man skulle kunna tro - författaren har ju lämnat en dörr på glänt för läsarens egen fantasi att avsluta det hela lyckligt.

Mer om Eowiyn Ivey på hennes hemsida

Tack Bazar Förlag för rec.exet!

Snöbarnet finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar