måndag 2 december 2013

Rastlös

Rastlös av William Boyd

""Jag är Eva Delectorskaja", säger Sally och överlämnar en bunt dokument till sin dotter. Sally är en respekterad äldre dam som bor i en idyllisk liten by i Cotswolds, änka efter en lika respekterad engelsk gentleman. Eva var en skicklig spion för British Secret Service under Andra Världskriget. En kvinna med flera falska identiteter, som lärt sig bedra, döda och att aldrig lita på någon - någonsin.
Trettio år senare. inser Sally att någon vet hennes hemlighet. Hon anförtror sin dotter allt, även den livsfarliga kärleksförbindelsen med spiongruppens chef och nu behöver hon sin dotters hjälp."

----------------------------------------------

"We'll meet again, don't know where, don't know when..." ljuder i mitt huvud när jag läser den här boken. På något sätt passar den låten så perfekt till berättelsen och stämningen i Boyds bok. En miniserie baserad på Boyds bok har visst visats på SVT nyligen. Tyvärr missade jag den - jag hade gärna sett den. Boken har nämligen alla de kvaliteter som nog gör den till en sevärd  TV-serie.


Rastlös är välskriven, lättläst och spännande. Den är så spännande att jag sträckläser boken för att få reda på hur det går för Eva och om hon har fog för sina misstankar om att hon är bevakad. En av de saker jag också gillar är att man parallelt får läsa om nu- och dåtid. Nutid med Evas dotter och hennes reaktion på avslöjandena och dåtid när Eva är mitt i händelsernas centrum under andra världskriget.

Jag är väldigt förtjust i Rastlös och nu vill jag se miniserien också. En engelsk miniserie baserad på den här boken kan inte vara annat än bra! Jag hoppas också att det kommer ut fler böcker av William Boyd här i Sverige!

Tack E.A. förlag för rec.exet!



Rastlös finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar