lördag 28 december 2013

Spegelriket

Spegelriket av Aka Morchiladze

"Spegelriket utspelas i 1820-talets Georgien, i en tid då landet befinner sig mitt i skärningspunkten mellan det ryska imperiet och det osmanska riket.
Vi följer den georgiske adelsmannen Baduna Pavnel, som har dödat en rysk officer, och nu jagas genom Georgiens skogar, dalar och berg av ett ryskt arméförband.
Och vi följer slavhandlaren Tsotsoria Skvami, som fått i uppdrag att röva bort en kvinna, en rysk officersdotter, och lämna över henne som gåva åt sultanen i Konstantinopel.
Ödet har sammanfört Baduna och Tsotsoria en gång tidigare, för många år sedan - och nu ska deras vägar korsas på nytt, i ett slutgiltigt, ödesdigert möte."

------------------------------------------------

Jag gillar böcker från lite udda länder och/eller från länder som har en stark muntlig berättartradition. Georgien tycker jag uppfyller båda kriterierna.

Det händer mycket och eftersom boken är indelad i ganska korta kapitel så går det undan med läsningen. Det är två parallella berättelser som i slutet vävs samman och slutar på ett lite oväntat sätt.  Boken är ganska kort, bara 202 sid, och jag kan känna att jag gärna hade sett att den var lite längre.

Det var trevligt att få göra bekantskap med en georgisk författare och få läsa en lite annorlunda berättelse.

Tack 2244 för rec.exet!

Spegelriket finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar