måndag 30 december 2013

Uppkomlingen

Uppkomlingen av Tomas Blom

"November 1520. Blod och regnvatten rinner nedför gränderna från Stortorget i Stockholm,där ett hundratal män mist sina huvuden. Kung Kristian II har svikit alla löften och avrättat sina motståndare. Bland dem finns fäderna till de tre ungdomarna Gustav Eriksson, Hans Lasseson och Margareta Henriksdotter Strobuck. Deras öden tvinnas samman för alltid genom denna tragiska händelse. Men de inser snart att strävan efter makt och sökande efter kärlek är två urkrafter som hotar att förgöra även den starkaste vänskap"


--------------------------------------------------



Det har blivit rätt så många historiska romaner för mig det här året. Speciellt har jag faktiskt läst svensk historia, som för mig hittills varit sorgligt eftersatt.

Uppkomlingen är första delen i en planerad trilogi Kungligt blod om "Gustav Vasas och hans söners omvälvande tid vid makten". Redan första boken är så spännande att man direkt vill gå vidare med del två och tre.

Det är också intressant att få följa de tre ungdomarna Gustav Eriksson, Hans Lasseson och Margareta Henriksdotter Strobuck och deras öden.

Svensk historia är, som jag redan i tidigare recensioner sagt, ingenting som jag är speciellt bevandrad i och därför är böcker som Uppkomlingen perfekta - historia blir så mycket mer tillgängligt när den serveras på det här sättet i skönlitterär form.

Så nu måste jag direkt skaffa del två, Stjärnskådaren,  så jag kommer vidare i serien. Gillar man historiska romaner så är Uppkomlingen definitivt läsvärd.

Uppkomlingen finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar