fredag 5 januari 2024

Fem en fredag vecka 1: Nystart

 


Det blev en riktig vinter i år med massor av snö och ordentligt med köldgrader ute. Maken är ute tidigt på morgonen och skottar så att det blir i alla fall en liten stig in till huset från parkeringsplatsen. Och i förrgår kväll var ha ute till 22.30 för att hjälpa till med att få iväg en fastfrusen bil från parkeringen. För mig spelar utevädret inte så stor roll, jag sitter ju inne i värmen och kan ägna mig åt inomhusaktiviteter och kika ut på det vackra vinterlandskapet utanför. Idag börjar dagen med elisamatildas Fem en fredag, som har temat

NYSTART

1. Vilken är din närmsta plan för året?
Först och främst ska jag söka ny medicinsk bedömnning, vilket Akademiska sjukhuset i Uppsala försöker beröva mig på. Utöver det tänkte jag försöka minska (dvs läsa igenom) en del bokhögar här hemma. Och så ska jag få igång bloggen ordentligt.

2. Vad är något du vill göra under 2024?
Ta dagen som den kommer, umgås mycket med nära och kära, njuta av sommaren

3. Vad vill du göra bättre i år?
Allt! 2,5 - 3 år har försvunnit för mig pga sjukdom osv så jag har inte hunnit med att göra något ordentligt. Alltså är det dags nu att kavla upp ärmarna och komma ikapp.

4. Har julen åkt ner än?
Jajamensan, maken började dra ner kablar och div stjärnor och annat redan på juldagen, julpynt hade vi väldigt lite a så det gick fort att plocka bort...så nu återstår bra juldukar osv. Ljusslingan på gärdesgården får sitta kvar, det är så fint mot snön när den lyser på kvällen

5. Hur brukar januari kännas för dig?
Januari är alltid "fattigmånaden" för då har det gått alldeles för mycket pengar under jul - och nyårshelgerna. Sen i slutet på månaden blir räkningshögen chockartat hög och de där "lönepengarna" hinner inte vara kvar på kontot längre än 5 min.

















12 kommentarer:

  1. Lycka till med alla goda föresatser för det här året, hoppas dina kontakter med vården funkar!

    SvaraRadera
  2. läsa bra böcker gillar jag, och bra träffa duktig läkare

    SvaraRadera
  3. Hoppas undersökningen löser det det behöver lösa och att du får den hjälpen du behöver! Och jag hoppas att bokhögen aldrig tryter ;-)

    SvaraRadera
  4. januari och februari är trista månader. och räkningarna står som spön i backen. men mars - då börjar våren på allvar!

    SvaraRadera
  5. Hoppas på att ditt år blir som du tänkt dig och jag hoppas du får den medicinska bedömning som du önskar.

    SvaraRadera
  6. Kommentarsfunktionen samarbetar inte med mig idag, hoppas du får positiv medicinsk utvärdering , att du också orkar stå på dig.

    SvaraRadera
  7. Ja, januari är lite väl lång, och väldigt mörk...och kall i år!
    Trevlig helg i alla fall!

    SvaraRadera
  8. Så många "nyårslöften" du har listat. Önskar dig lycka till med alla, speciellt med att få en ny medicinsk bedömning. Den är värd att kämpa för tycker jag.
    Tycker januari är en okej månad. Nu går vi åtminstone åt rätt håll. November och december är värre för min del.

    Din man har ungefär min inställning till julpynt - hahaha:-)

    SvaraRadera
  9. Skoj att läsa dina svar på veckans Fem en fredag. Låter som om du verkligen ser fram emot det nya året o tar dig an det med positiv energi.
    Läsa är alltid en härlig sysselsättning, och jag har också haft mål förr att minska mina högar av böcker som ska läsas, men av någon konstig anledning 😉 blir högen aldrig mindre, snarare växer den trots att böcker betas av.
    God fortsättning och ha en riktigt finlördag.

    SvaraRadera
  10. Nu vet jag inte om min kommentar kom iväg, det verkar inte vara en bra dag för kommentarer för mig.... men önskar dig igen God fortsättning o ha en riktigt fin lördag.

    SvaraRadera
  11. Det blir ett bra år för dig! Att ta tag i saker ger livsenergi. I alla fall gör mig. Ha det gott!

    SvaraRadera