fredag 19 januari 2024

Fem en fredag vecka 3: Beskrivande

 

Morgonen har börjat bra med träning,  en av mina favvotjejer, Zamira och nu en härlig frukost. Sen stack maken iväg för en shoppingrunda så nu kan jag börja hålla på med lite blogginlägg och då börjar jag med att svara på frågorna i elisamatildas Fem en fredag. Temat är

BESKRIVANDE

1. Vad är en sak du har gjort idag?
Tränat (eller det som maken kallar för "töj och böj"), vilket jag gör 6 dgr/vecka 2 ggr/dag och det första är morgonträningen 

2. Vilka tre ord kan du beskriva kommande helg?
Lugn, fridfull, produktiv

3. Med vilken liknelse skulle du beskriva ditt mående?
Upp som en tupp! Pigg och glad!

4. Med vilket ordspråk skulle du beskriva den här veckan?
Anfall är bästa försvar. -har haft med sjukvården här i Uppsala att göra igen ett flertal gånger i veckan och det får mig att resa ragg direkt.

5. Vilket motto använder du oftast?
Svår fråga och jag vet egentligen inte...Men jag tror nog det är "Kvinnor kan!" för en del av tjejerna i Hemtjänsten tror inte på sig själva trots att de är otroligt kompetenta så hos oss är det kvinnovälde och vi gör vårt bästa för att stärka och stötta dem. 

7 kommentarer:

  1. Bra att träna, idag är jag inte produktiv. Kvinnor kan verkligen.

    SvaraRadera
  2. träningen är mitt dåliga samvete. kvinnor behöver verkligen få veta att de duger. hoppas din helg blir som du vill ha den!

    SvaraRadera
  3. Oj, vad duktig du är med träningen! Det är bra det! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Så härligt att starta dagen med träning. Tycker att det sätter tonen för hela dagen och sedan är man pigg.

    SvaraRadera
  5. Ibland är verkligen anfall bästa försvar. Att behöva tampas med vården är inte det enklaste och kan vara frustrerande, du kanske är luttrad då det inte är första gången. Och visst kan vi kvinnor. Trevlig helg

    SvaraRadera
  6. Kvinnor kan, och det har de kunnat bra mycket länge om jag tänker efter. Gissar att det är likadant i Uppsala som det är här. Hemtjänstpersonalen består minst 90 procent av invandrade personer. Både killar och tjejer. Då är det speciellt viktigt att uppmuntra och pusha och korrigera om så behövs. För annars kan de ju inte bli bättre. Som jag alltid brukar säga när man klagar över bristande språkkunskaper hos personalen: hellre har jag en person som är duktig och omtänksam än en som pratar perfekt svenska. Inte alla håller med mig där... Vad anser du?

    SvaraRadera
  7. Skönt att töja och böja, tack för tipset, ska nog köra lite coreflex soft via Ipaden idag, kan behövas!
    Å visst kan kvinnor!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera