fredag 26 januari 2024

Fem en fredag vecka 4: #ruta

 

Morgonen började rätt så bra tills vi insåg vilken personal som skulle komma på morgon och till lunchen - -och så var det goda humöret som bortblåst. Det finns bra, kompetent personal, och så finns det en mellannivå, men sen finns det också en bottennivå och så finns det de som går utanför t o m de ramarna. Och i morse var personen som kom en person som går utanför alla gängse mått och är verkligen det riktiga bottenskrapet. Men lyckligtvis var vi nästan förberedda på att hämnd skulle komma efter att jag rutit ifrån dagen innan. Som tur var så var i alla fall personal nr 2 en vettig människa. Nu försöker vi hålla modet uppe och håller tummarna för att kvällen ska bli bättre.
Under tiden är det dags att svara på frågorna i Elisamatildas Fem en fredag, där temat den här veckan är

#ruta
1. Vad tittar du helst på?
Antikserier, långa intressanta, engelska krimserier, renoverings- eller byggserier, aktionfilmer

2. Vad tycker du är tråkigt på tv?
Realityserier typ Love Island, sport

3. Vilken streamingtjänst eller kanal används mest hos dig?
Viaplay

4. Vad skulle du byta ut TVn mot?
Böcker definitivt och det gör jag redan till viss del. Istället för att titta på TV på kvällen så sitter jag och läser.

5. Vad tittade du på senast?
Antique Road Trip tidigt i morse.

16 kommentarer:

  1. brittiska serier är nästan alltid bra. gillar bra serier över huvud taget. risken är att det blir sena nätter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brittiska serier är ju faktiskt oftast väldigt bra. Och ja, det blir många sena nätter

      Radera
  2. Jag har "tvångsmatats" med sport på tv under mina 51 år med en "sportfåne", så nu, när jag sitter här ensam framför rutan, ratar jag alla sportprogram.
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma! Stackars dig! Som tur är så är min gubbe lika ointresserad som jag så jag slipper allt sånt.

      Radera
  3. Brittiska antikrundan känns ofta lite roligare än den svenska!

    SvaraRadera
  4. Långa intressanta engelska tv-deckare såsom Shetland eller ett fall för Vera med mera är det bästa jag vet. Då är fredags- och lördagskvällar räddade om man säger så.
    Brittiska Antikrundan kollade jag med stort intresse för många, många år sedan. Så kul! Vet egentligen inte varför jag slutade titta på den...

    Reality serier förutom kanske Robinson tittar jag aldrig på. Sport däremot är ju min hobby, så jag har VIASATs alla fotbollskanaler. Har Viaplay också.

    Hoppas du fick bättre service av Hemtjänsten under kvällen. Ursäkta att jag frågar, men vilken sjukdom lider du av? Varför sitter du i rullstol? Jag menar det är ju absolut inget fel på din hjärna om jag får säga så. Tvärtom!!! Och ruta ifrån är nog enda sättet att få som man vill och som man känner sig till freds med - om man lyckas alltså. Och det verkar du ju vara bra på. (beatepytz@gmail.com om du vill berätta. Om inte - helt okej med mig.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är halvsidesförlamad sen jag fick en massiv hjärnblödning (stroke) i december 2004 och sitter alltså i rullstol för att jag inte kan stå eller gå. Det här med gåendet orsakas delvis också av att jag är spastisk på vänster sida och har problem med visuell perception. Utöver det så har jag nyligen fått diagnosen polycystisk njursjukdom med njursvikt stadie 5. Det försvårar alltså mina försök till att åter komma igång med gående (kunde stå ganska länge och gå med kryckkäpp i ca 100 m tills jag flyttad till Uppsala, men här är det svårt att få hjälp med rehaben så min utveckling har stannat av eller snarare gått tillbaka.

      Radera
  5. Jag gillar också engelska serier/filmer, det är inte så mycket ljud, skjutande o rörigt, det är trevligare att titta på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Engelska serier/filmer är mer mysvarianter, det håller jag med om. Där handlar det mer om att klura ut diverse ledtrådar!

      Radera
  6. Ja, det finns verkligen bra och dålig personal. Vissa människor ska inte jobba inom vården. Punkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt att såna ändå sökt sig till yrken som kräver en hel del "kundkontakt"

      Radera
  7. Det där love Island begriper jsg inte alls? Förstår verkligen inte reality shows.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just de där serierna är helt obegripliga för mig och jag kan inte förstå hur någon kan vilja medverka i sådan dravel

      Radera