torsdag 5 september 2013

Det blod som spillts

Det blod som spillts av Åsa Larsson


"Det är nästan  två år sedan mordet på den religiöse ledaren Viktor Strandgård tvingade Rebecka Martinsson tillbaka till Kiruna. Nu är hon sjukskriven och har svårt att minnas händelserna. Samtidigt utreder polisinspektör Anna-Maria Mella mordet på prästen Mildred Nilsson. Likheterna med mordet på Viktor Strandgård är sådana att polisen söker en copycat. Spåren har kallnat, men i byn Poikkijärvi där prästen bodde värker sanningen under ytan. Mildred Nilsson var feminist och hamnade på kant med både sin arbetsgivare, männen i byn och jaktlaget. Jorden kan snart inte dölja de dräpta. Den väntar på att blotta det blod som spillts."


--------------------------------------------------


Eftersom jag tyckte så mycket om första boken, Solstorm, så hade jag såklart skyhöga förväntningar på den här. Och, hör och häpna, jag blev inte besviken! Platsen är återigen Kiruna med omnejd och det känns nästan som om jag vore där när jag sitter och läser. Jag får, den här gången också, en hemtam känsla, miljön och människorna känns så äkta. Och även om jag fortfarande gillar Rebecka väldigt mycket så stiger det nu fram en favorit till,  polisinspektör Anna-Maria Mella.  Det är en mansdominerad värld där uppe i norr, men kvinnorna går inte av för hackor, de heller och Anna-Maria Mella är ett bra exempel. En sak som jag tycker speciellt mycket om i de här böckerna är att folk i dem är som folk är mest, de är inga övermänniskor på något sätt, men de har inte heller enorma problem som i en del böcker av den här typen.
Jag följer i vanliga fall inte några längre serier men så länge Åsa Larssons serie med Rebecka Martinsoon håller måttet på det här sättet så kommer jag nog att följa den.

Det blod som spillts finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar