måndag 23 september 2013

Värdet av ett liv

Värdet av ett liv av Magnus Jahnsson

"Vonnie O'Malley, handläggare på EU:s läkemedelsmyndighet i London, stöter av en slump på några allvarliga, okända biverkningar hos en bromsmedicin för hivsmittade. När Vonnie vill gå vidare med saken blir hon varnad, på jobbet blir hon utfryst och hotad med uppsägning. Men hon ger sig inte, och när hon får kontakt med Kattis Melin, hivläkare i Sverige vars patient utvecklat aids i rekordfart, förstår de båda att det är något riktigt allvarligt på gång. De tänker inte låta sig tystas.

Medan Vonnie och Kattis gör allt som står i deras makt för att medicinen ska dras tillbaka och skadan begränsas, sprider sig den nya smittan som en ljudlös, osynlig tsunami över världen. Jimmy Leconte, säkerhetschef på läkemedelsbolaget som säljer bromsmedicinen, tar till okonventionella metoder för att hindra Vonnie från att prata."

-----------------------------------------

Det är alltid lite svårt att läsa nästa del efter en bok som man tyckt mycket om. Jag är medveten om att jag då ofta har väldigt stora förväntningar som boken kanske inte kan leva upp till. Men jag hade inte behövt oroa mig när det gäller Magnus Jahnssons uppföljare till Sjukt begär. Värdet av ett liv är, om möjligt, ännu bättre än debutboken. Den är mer spännande och intrigen är så trovärdig att den sänder kalla kårar utmed ryggen på mig.
I Värdet av ett liv är det Vonnie och Kattis som får stå som huvudpersoner och Felix kommer in först på slutet. Felix vet jag fortfarande inte riktigt var jag har  - å ena sidan är han definitivt en av de goda och gör allt för att ställa saker o ting tillrätta. Å andra sidan kan han  agera ganska så känslokallt och ibland t o m hänsynslöst. Både Vonnie och Kattis däremot råder det inget tvivel om var de hör hemma - båda är handlingskraftiga kvinnor som står för sina åsikter och som agerar när de tycker nånting är fel men utan att förlora det minsta lilla av sin kvinnlighet.Och det här blir jag riktigt glad för, det är inte alltför många manliga författare som vågar sig på att ha starka kvinnor som huvudpersoner... 

Och ja, intrigen är så trovärdig att man verkligen får gåshud över hela kroppen. Var och en som någonsin fått biverkningar av en medicin vet att t o m läkarna bara rycker på axlarna åt ev klagomål och tycker att man får ju tåla lite obehag....och jag  personligen tvivlar i högsta grad på att alla läkare rapporterar ev biverkningar som de ska. Och att läkemedelsbolagen har en cynisk inställning till ev biverkningar, där är det pengar som styr, är också nånting som är verklighet även om vi inte skulle vilja tro det. Även för läkemedelsbolagen handlar det ju om vinst och inte välgörenhet. 
När det sen gäller läkemedel så märks det att Jahnsson har ingående kunskaper om hur saker och ting fungerar och det gör också att scenariot som målas upp här blir så otroligt trovärdigt - det skulle ju faktiskt kunna hända! Jag gillar speciellt de kursiverade delarna där man redogör för smittspridningen just i den här berättelsen, man får en liten känsla för hur enkelt, slumpartat och snabbt smittspridning kan ske.

Kan bara säga en sak efter att ha läst Värdet av ett liv - jag kommer definitivt att fortsätta läsa serien!

Läs mer om Magnus Jahnsson på hans egen hemsida http://www.jahnsson.com/

Tack Hoi förlag för rec.exet!

Värdet av ett liv finns att köpa hos t ex




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar