fredag 28 november 2014

Bokbloggsjerka 28 november - 1 december

Idag fick jag stiga upp extra tidigt eftersom vi ska iväg på begravning, så nu sitter jag och äter frukost. Och då passar jag på att delta i Annikas Bokbloggsjerka innan vi åker. Den här veckan frågar Annika

Vilka nobelpristagare kan man hitta i din bokhylla?
alt. vilka nobelpristagare har du läst?

----------------------------

Vissa författare förekommer i båda listorna, antingen för att jag vill läsa om en bok eller för att jag vill läsa fler böcker av just den författaren.

I bokhyllan

Alice Munro
Mario Vargas Llosa
Orhan Pamuk
José Saramago
Wole Soyinka
Alexander Solzjenitsyn
Albert Camus
Ernest Hemingway
Erik Axel Karlfeldt
Selma Lagerlöf

Lästa pristagare

Mario Vargas Llosa
Orhan Pamuk
V.S. Naipaul
Toni Morrison
Naguib Mahfouz
William Golding
Gabriel García Márquez
Isaac Bashevis Singer
Eyvind Johnson
Pablo Neruda
Alexander Solzjenitsyn
John Steinbeck
Boris Pasternak
Ernest Hemingway
Herman Hesse
Pearl Buck
William Butler Yeats
Selma Lagerlöf
Rudyard Kipling















27 kommentarer:

  1. Vad mycket alla verkar ha läst!

    SvaraRadera
  2. Så tråkigt att höra om begravningen, beklagar sorgen! Och så tycker jag du har skrapat ihop en imponerande fin lista också.

    SvaraRadera
  3. Det var en hel hög! Önskar jag var lika bra på det där!

    SvaraRadera
  4. Du hade läst ganska många! Jag känner igen många av författarnamnen :)

    SvaraRadera
  5. Det var inte dåligt. Imponerande att finna Naguib Mahfouz på listan. Honom har jag definitivt inte läst. Kanske ska fundera på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker definitivt att du ska läsa Mahfouz

      Radera
  6. Det blev ju en rejäl lista :-)

    SvaraRadera
  7. Fin lista - flera där jag är nyfiken på att läsa!

    SvaraRadera
  8. Jag har läst många fler nobelpristagare än vad som finns i mina hyllor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är samma för mig - jag rensar ju konstant i bokhyllan så allt som jag har läst finns inte kvar.

      Radera
  9. Det finns nog några kvar som jag vill läsa, men de flesta är jag nog helt ärligt inte intresserad av :) Alice Munro är jag nyfiken på, till exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktiga är ju att läsa sånt som man själv är intresserad av och inte läsa "bara" för att det är nobelpristagare.

      Radera
  10. Du hade ju läst många. Några har även jag med.

    SvaraRadera
  11. Imponerande lista du läst :)

    SvaraRadera
  12. Ingen dålig lista! Márquez har många läst. Är det en författare du skulle rekommendera?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar generellt latinamerikanska författare och den speciella still de har så oja, jag tycker nog att du borde testa i alla fall Marquez och t ex Llosa

      Radera
  13. Svar
    1. Oj, det där är en svår fråga och jag kan nog inte välja ut bara en. Favoriter är Vargas Llosa, Hemingway och Pearl Buck.

      Radera
  14. Det var ingen dålig lista! Hemingway och Neruda måste jag nog ge mig på någon dag.

    SvaraRadera
  15. Det var ingen dålig lista! Hemingway och Neruda måste jag nog läsa någon gång.

    SvaraRadera
  16. Jag hade läst fler än jag trodde, 10 stycken, men de flesta av dem läste jag när jag var ung. Nu håller jag mig oftast till annan litteratur. Hoppas begravningen var vacker och att det blev ett fint avsked.

    SvaraRadera