måndag 17 november 2014

Ensamfjäril

Titel: Ensamfjäril
Författare: Gabriella Ullberg Westin
Format: Inbunden
Antal sidor: 274
Förlag: Hoi förlag

"Det är julafton och ett våldsamt snöoväder lamslår Hudiksvall. På eftermiddagen nås polisen av ett larm. Henna Pedersen, gift med Sveriges bästa fotbollsspelare, har hittats ihjälskjuten i hemmet med parets två små barn som enda vittnen. Familjen har just återvänt till Sverige efter många år i Italien.

Polisen Johan Rokka får brottsutredningen på sitt bord. De enda trådarna värda att följa upp är ett läderband som offret hade runt halsen och ett okänt telefonnummer i hennes mobiltelefon. I ett försök att få fram mer om offrets tidigare liv åker Rokka till Italien. Ju mer han nystar i brottet desto säkrare blir han på att fotbollsspelaren döljer något avgörande, och att han egentligen inte kände sin fru.

Under tiden dras Rokka dessutom in i en erotisk affär med den förföriska dottern till en barndomsvän. När ytterligare ett kallblodigt mord sker inser Rokka att hans jobb och förflutna obönhörligen kommer att flätas samman."


-------------------------------------------


Jag har läst en bok tidigare, skriven av en känd, utländsk författare, där man blandat genreérna erotik och kriminalroman och det fungerade inte alls för mig. Jag tyckte det blev varken hackat eller malet - kriminalgåtan var tandlös och ointressant och erotikdelen fungerade inte riktigt i sammanhanget. Så jag var rätt så skeptisk till att läsa den här boken och hade väldigt låga förväntningar. Men eftersom jag ändå lockades av baksidestexten så bestämde jag mig för att ge Ensamfjäril en chans.

Gabriella Ullberg Westin debuterar med Ensamfjäril och det gör hon med bravur. Det som jag var så skeptisk till, dvs att blanda två så skilda genréer som erotik och spänning, lyckas hon få ihop bättre än vad jag trott möjligt. Mordgåtan är spännande och inte alltför förutsägbar. De erotiska avsnitten ingår i handlingen på ett naturligt sätt och är faktiskt riktigt heta och bra.

Jag är väldigt positiv till att det nu tillkommit en ny ort på kartan över miljöer där krimromaner/deckare/spänningsromaner utspelar sig. Och det är alltid lika trevligt när författaren är väl förtrogen med miljöerna och människotyperna på orten som hen skriver om, det brukar synas i texten, så också här.

När det gäller persongalleriet så tycker jag faktiskt att huvudpersonen Johan Rokka är riktigt sympatisk och jag gillar att där inte verkar finnas den missbruksproblematik som i mitt tycke är alltför vanligt numera i svenska romaner i deckar/krim/spänningsgenréerna.  Janna Weissmann är helt OK och henne vill jag också lära känna ännu bättre.

Jag är nöjd och glad över att jag gav Ensamfjäril chansen och läste den. Nu ser jag fram emot att få fortsätta bekantskapen med Johan Rokka och Janna Weissman i minst en uppföljare, kanske  t o m en hel serie.

Mer info på Gabriella Ullberg Westins hemsida





Tack HOI Förlag för rec.exet!

Ensamfjäril finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar