tisdag 24 februari 2015

Sankta Psyko - #Hyllvärmare

Titel: Sankta Psyko
Författare: Johan Theorin
Format: Pocket
Antal sidor: 399
Förlag: Månpocket
Hyllvärmare

"Till en västsvensk stad kommer den stillsamme Jan Hauger för att jobba som förskollärare. Men Gläntan är ingen vanlig förskola. Den ligger invid muren till Sankta Patricias regionklinik - med öknamnet Sankta Psyko - en sluten anstalt för svårt störda patienter och tvångsvårdade våldsbrottslingar. Det är de intagnas barn som går på Gläntan, allt för att ha kvar kontakten med föräldrarna.

Att Jan är en duktig barnpedagog inser kollegorna snart, men han har också hemligheter. Varför har han sökt sig till just Sankta Psyko? Och vad hände den där höstdagen för flera år sedan, när Jan tappade bort ett dagisbarn i skogen?"

---------------------------

Jag har aldrig tidigare läst någonting av Johan Theorin men hört och läst mycket om hans böcker och blivit också rekommenderad att läsa dem. Många verkar ju tycka om böckerna så när jag råkade hitta den här på loppis så köpte jag den trots att jag ofta får lite av en "anti"-känsla när någons böcker låter nästan för bra.

Baksidestexten lät lovande och boken verkade innehålla alla nödvändiga ingredienser för att vara väldigt spännande, mentalsjukhus, en förskola med intagnas barn och en förskollärare med hemligheter som på något sätt har samband med ett försvunnet barn tidigare i hans yrkeskarriär. När jag väl kom igång med boken tillkom ytterligare beståndsdelar som är spännande för mig, t ex kulvertar och trånga, mörka utrymmen. Så jag hade nog ganska höga förväntningar vid det här laget.

Tyvärr tyckte jag att boken var lite för seg för att det skulle bli jättespännande. Vid flera tillfällen började spänningen öka och det kändes som att "Äntligen tar det lite fart!".  Men nej, farten avstannade innan den ens kommit igång ordentligt.
Och när jag nu tänker igenom boken så känns det som att intrigen var lite väl komplicerad och tilltrasslad  och även om Theorin lyckades sy ihop allt på slutet så var i alla fall inte jag längre speciellt intresserad.

En av mina egenheter är också att jag gärna vill att det finns minst en person i boken som jag kan fatta sympati för, i Sankta Psyko fanns tyvärr ingen. 

Nej, Sankta Psyko var ingenting för mig, men jag ger inte upp Theorin bara för att jag inte gillar en av hans böcker, utan nu ska jag skaffa någon annan av hans böcker och ge honom en ny chans. Vilken tycker du jag ska läsa?



Sankta Psyko finns att köpa hos t ex









1 kommentar: