tisdag 3 februari 2015

Sthlm Confidential

Titel: Sthlm Confidential
Författare: Hanna E Lindberg
Format: Danskt band
Antal sidor: 347
Förlag: Förlaget Orda

"Lennie Lee driver en framgångsrik skandaltidning, har en lyxlägenhet på rätt adress och är ständigt omgiven av vackra kvinnor. Men plötsligt händer något. Upplagan rasar. Vännerna vänder sig bort. Allt pekar obönhörligt neråt när han får i uppdrag att fixa århundradets fest ¨t en affärsman. Pengarna räcker för att lösa alla hans problem - om han överlever.
Solveig Berg är en ung journalist som efter ett ödesdigert misstag hamnat i kylan och förlorat jobbet. Tomheten och ensamheten väcker svarta minnen till liv och hon gör vad som helst för att komma tillbaka.
När modellen och bloggaren Jennifer Leone hittas död korsas deras vägar och en otäck kedja av händelser tar fart."

------------------------------------

Jag blev kontaktad av Hanna E Lindberg med en förfrågan om jag ville läsa och recensera hennes debutbok nu när den kommit ut i danskt band också.  Min stora svaghet är debutböcker, jag kan helt enkelt inte motstå dem, så jag tackade såklart ja.

Jag måste medge at jag faktiskt hajade till redan när jag läste första kapitlet - personnamnen var ju bara för mycket, man kan ju bara inte heta Lennie Lee! Men när jag fortsätter läsandet så förstår jag ganska fort varför de flesta namn är så löjliga. Hur många gånger har man inte sett dessa såpastjärnor osv presentera sig med uppenbart påhittade namn trots att de egentligen heter Pelle Svensson alt Anna Karlsson och kommer från Östhammar? Byter man namn så byter man identitet och ett lite glittrigt namn skänker lite skimmer även åt den som bär namnet. Och då är det också lättare att skala av sig den småstadsaktiga präktigheten och ikläda sig en ny identitet som tillåter en att ta ut svängarna på ett annat sätt och bli "någon" att räkna med, kanske t o m en kändis. För i den världen som personerna i Sthlm Confidential rör sig är det det ytan som är det viktiga. 

Själva mordgåtan är riktigt spännande och även om jag ganska snabbt gissar mig till vem som är mördaren så gör det ingenting.

Jag gillar Sthlm Confidential, inte bara för att den är lätt- och snabbläs med korta kapitel utan speciellt för att den berättar med humor om en värld som är så långt ifrån min egen som man kan komma.

Och nu tycker jag faktiskt att Hanna E Lindberg ska skriva en uppföljare för jag vill veta mer. Vart tog Lennie Lee och Kalju vägen? Och hur går det för Solveig och Kalju? 

Stort tack till Hanna E Lindberg för rec.exet!

Sthlm Confidential finns attt köpa hos t ex





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar