söndag 19 april 2020

En smakebit på søndag - Längs den lila linjen

Helgen har hittills varit väldigt lugn så maken och jag har kunnat få undan en hel del sånt som vi legat efter med. Maken höll på med sitt så då kunde jag sitta i lugn och ro inne och ägna mig åt böckerna.Söndagen lär bli ungefär likadan eftersom vi måste stanna hemma pga smittorisken. Men så småningom, men inte den här helgen, lär vi åka iväg på små åkturer med bilen för då är vi två bara i bilen och vistas inte i miljöer med mycket folk utan åker bara iväg för att titta på omgivningarna. Vi har nämligen fått lite tips om ställen med vackra omgivningar som det vore kul att se (även om det än så länge är bara inifrån en bil). Utöver att längta efter en biltur så är söndagen vår tv-tittardag så då har vi lite annat att tänka på också. Men söndagen börjar med En smakebit på søndag som den här söndagen anordnas av Betraktninger ~ tanker om bøker.

----------------

Min smakbit kommer från boken jag precis ska börja läsa, från sidan 9 i Längs den lila linjen av Deepa Anappara (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

"När Psyko fortfarande var i livet hade han arton till tjugo barn som jobbade åt honom, och det hände nästan aldrig att han lyfte sin hand mot dem. Varje vecka gav han barn en chokladkakor och godis att dela på och gjorde dem osynliga för polisen, frälsartyperna som ville rädda dem från gatan och männen som med hungrig blick såg dem rusa längs järnvägsspåren och plocka upp plastflaskor innan tågen hann köra över dem.
Psyko brydde sig inte om ifall hans sopletare gav honom fem Bisleri-flaskor istället för femtio eller om han kom på dem utanför biografen när de borde ha jobbat - finklädda i biljettkön till matinén som de egentligen inte hade råd med - men när de dök upp med röda näsor, när orden flöt ihop som blod och vatten och ögonen var svullna som fullmånar av sniffat blekmedel så lärde han dem en läxa. Då fimpade Psyko sina Gold Flake Kings på deras handleder eller axlar och sa att det var slöseri med bra cigarretter."



17 kommentarer:

  1. det var väl ändå lite väl brutalt. tack för smakebiten! kände inte till boken alls

    SvaraRadera
  2. En annan sorts barndom och ledarskap. Indien lockar alltid. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten, det var en okänd bok för mig.
    Min mamma tipsade mig om appen Naturkartan för att hitta bra ställen att åka till.

    SvaraRadera
  4. Jag fick lite onda aningar när jag läste "hände nästan aldrig att han lyfte sin hand mot dem"... Det visade ju sig att det var rätt.

    SvaraRadera
  5. Rolige søndager er egentlig ganske fint innimellom. Boken var ukjent for meg, takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  6. Jeg har heldigvis en hage å sitte ute og lese i :-) Jeg går tur med hunden vår hver dag. Han trenger sin trim om det er smitterisiko eller ikke. Men vi går steder det ikke er mye folk og holder avstand om vi møter noen. Så det går nok bra.
    Den boken hørtes vond ut. Men jeg ble litt nysgjerrig.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  7. Varken bok eller författare har jag hört talas om. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Hoppas ni snart kan åka på den där bilturen. Boken låter grym (och då använder jag ordet i dess egentliga betydelse...) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Den här boken är ny för mig, verkar stark. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  10. Nu har vi hamnat i en annorlunda miljö. Det är nog både intressant och nyttigt att läsa litteratur från olika håll i världen. Tack för smakbit o trevlig söndag

    SvaraRadera
  11. tack för smakbiten! Har inte hört talas om frfattaren eller boken förut.

    SvaraRadera
  12. En bok som jag aldrig hört talas om tidigare. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  13. Jag har aldrig hört talas om boken, tack för smakebiten.

    SvaraRadera
  14. Har inte hört talas om boken tidigare. Tack för smakbiten.
    Det blir mycket tid i naturen och trädgården i dessa tider.

    SvaraRadera
  15. Tack för smakbiten! Ny bok för mig.

    Bra att du är försiktig nu. Var o veckohandla på morgonen (trodde det skulle vara lugnt, handlar även till 70+hushåll), men barnfamiljer är verkligen inte noga med sina snoriga småbarn som springer runt benen på en när man står o ska betala i kassan, vansinne! Men vad gör man?

    SvaraRadera
  16. Jag började också längta bort, och en tur med bilen var faktiskt perfekt nu i helgen. Fast vi stannade vid en kiosk och köpte glass också!

    SvaraRadera