torsdag 16 april 2020

Hett i hyllan #244


På torsdagarna visar vi upp våra hyllvärmare i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------------

Jag har plockat fram ett loppisfynd igen

Det viskande barnet av Mårten Sandén
Baksidestext:
"17-åriga värstingtjejen Jannike har paranormala förmågor och jobbar för "Byrån", den specialavdelning inom polisen som hanterar vättar, troll och andra övernaturligheter.
Under ett uppdrag hittar hon ett viskande barn i skogen; en liten flicka i röd mössa, på väg till mormor med sin korg. Vem är hon? Varför jagar de livsfarliga gycklarna henne? Och vem är han som spelar flöjt i skogarna runt flickans övergivna hemby?
i ett rasande tempo sugs läsaren in i en sagobetonad alternativ verklighet, där riddare, jättar, och talande getter är självklara inslag."

Den här boken köpte jag 2013 på bakluckeloppisen vid Ulva kvarn. Jag hade då börjat fundera på att det nog var dags för mig att bekanta mig med lite fantasy och den här kändes som en perfekt bok att börja med. Men så började jag få erbjudanden om rec.ex inom fantasy och valde då plocka lite godbitar bland de nyutkomna böckerna istället och så blev den här stående oläst i bokhyllan. Lite tråkigt med tanke på att den verkar vara den typen av bok som fungerar för mig, så den här ska jag nog ta och läsa snart.

3 kommentarer:

  1. Tycker jag känner igen författaren, men har inte läst något av honom.

    SvaraRadera
  2. Kanske roligt med blandning av saga och Krim?

    SvaraRadera
  3. Det var ett härligt omslag i alla fall!

    SvaraRadera