torsdag 24 september 2020

Hett i hyllan #267

 


Det är dags att visa upp hyllvärmare igen i Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

----------------

Ett secondhandfynd  


Déjà dead  av Kathy Reichs
Baksidestext:
"The bones of a woman are discovered in the grounds of an abandoned monastery and the case is given to Dr Temperance Brennan, Director of Forensic Anthropology for the province of Quebec. "Too decomposed for standard autopsy. Request anthropologic expertise. My case."
Researching recent disappearances in the city convinces Brennan that a serial killer is at work, despite the deep cynicism of Detective Claudel who heads the investigation.
Dr Brennan´s forensic expertise and contacts at Quantico finally convince him otherwise, but only efter the body count has grown.
Tempe takes matters into her own hands, re-examining remains från past, unsolved murders. She is driven to unravel shocking acts of violence by reading the bones of the dead. But even before Tempe nakes her crucial breakthrouh, the killer closes in..."

Den här boken köpte jag 2014 på Myrorna tillsammans med en hög andra böcker. Nackdelen med secondhand är ju att man sällan kommer därifrån utan att ha köpt i alla fall någon bok, priserna är ju så bra!  Jag gillar tv-serien Bones och tyckte det skulle vara intressant att också läsa boken, speciellt som det här är första delen i serien och författarens debutroman, men så blev det inte, den har stått som hyllvärmare ända sen dess pga tidsbrist. Men förr eller senare lär jag nog läsa den
 

3 kommentarer:

  1. Den boken skulle jag kunna tänka mig att testa. Författaren verkar ju vara mycket kunnig på området.

    SvaraRadera
  2. Den där serien är jag lite nyfiken på. TV-serien är ju fantastiskt bra.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon bok i serien men tv-serien Bones älskar jag.

    SvaraRadera