lördag 26 september 2020

Recension: Blodsband av Edvard Fenvik

Titel: Blodsband
Serie: Oscar Bodfors & Sasha Blagojevic
Författare: Edvard Fenvik
Format: Inbunden
Antal sidor: 413
Förlag: Lind & Co
Recensionsexemplar (Se "Om")

"Fyra unga män avslutar sin militärtjänst med ett fylleslag på en Finlandsfärja - en fest som slutar med ett brutalt brott.
Tjugofem år senare sker ett mord i Stockholm. Utredningen leds av de unga kriminalinspektörerna Oscar Bodfors och Sasha Blahojevic, som lärde känna varandra redan första dagen på Polishögskolan.
Utredningen går fort framåt. Mycket pekar åt samma håll, både den tekniska bevisningen och ett tydligt motiv. Ganska snabbt är man säker på att ha hittat gärningsmannen. Men när ett nytt mord sker börjar polisen tvivla. Är man verkligen inne på rätt spår?"

------------
Blodsband är första delen i en planerad serie och psedonymen Edvard Fenviks debutbok. Där har vi direkt ett par orsaker till att jag ville läsa den här boken: debutbok,första delen i en serie och använder en pseudonym (som gör att jag direkt blir nyfiken på vem som döljer sig bakom namnet Edvard Fenvik). Jag är ju väldigt svag för debutanter så redan det fick mig att vilja läsa den här boken och allt det andra fck mig att bli ännu mer nyfiken och sugen på att läsa boken

Jag blev faktiskt glad för att huvudpersonerna var så pass okomplicerade som de är för just genom att de är så vanliga så är de också sympatiska och det är alltid en fördel för mig. Att författaren är jurist märks ganska direkt på hur sakligt hen beskriver polisarbetet

Intrigen är också bra, sådär lagom snårig och trots att man anar vad som ligger bakom så gör det inget, de är spännande ändå. Det är lagom högt tempo genom hela boken och sidorna bara flyger förbi.

Blodsband är en lättläst, välskriven och spännande debutbok . Det här är en serie som jag verkligen vill fortsätta att följa. Jag ser fram emot nästa del i serien 

Den här boken blev Månadens bästa för Juli.

Tack Edvard Fenvik för rec.exet!

Mer om författaren och hens bok finns på Edvard Fenviks websida

Blodsband finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/E-bok
CDON Inbunden 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar