torsdag 23 november 2023

Helgfrågan vecka 47

 


Hade precis ätit middag när jag kom på att det är ju idag som Mia brukar ställa sin Helgfråga och den måste jag ju svara på. Den här gången ställer hon den omöjliga frågan

Om du kunde träffa en författare, död eller levande, och ställa denne en enda 
               fråga, vem skulle författaren vara och vad skulle du fråga?

Varför den är nästan omöjlig för mig att svara på är för att egentligen vill jag faktiskt inte träffa någon författare, jag är fullständigt nöjd med den mailkontakt jag har med vissa av dem och med hur jag själv uppfattar dem utifrån de upplysningar jag har.
Men för att svara på frågan så skulle jag om jag var tvungen, vilja träffa min favoritförfattare Karin Slaughter och fråga mer ingående om hennes syn på våldsskildringar. Det finns ju många som t o m vägrar att läsa hennes böcker för att de är så blodiga och fyllda med våld men genom att jag läst en del om henne så vet jag ju att det finns en tanke bakom hennes våldskildringar och de blodiga scenerna i hennes böcker. 


Karin Slaughter 2015 vann det hedervärda priset CWA Ian Fleming Steel Dagger?

... Karin Slaughters bok Pieces of Her (2018) har gjorts om till en Netflix-serie i åtta delar?

... Karin Slaughter grundade en ideell organisation för att rädda allmänna bibliotek i USA?







6 kommentarer:

  1. lite så tänker jag också, lyssnar på många författare i Göteborg

    SvaraRadera
  2. Ja, men det hade varit trevligt att sätta sig ner med en kopp kaffe och diskutera med en författare.

    SvaraRadera
  3. Och hur känns det att heta Slaughter? Finns det ett samband mellan namnet och böckernas innehåll? ;)

    SvaraRadera
  4. jag har läst Den goda dottern och den tyckte jag mycket om. och egentligen tänkte jag läsa fler titlar av henne. intressant fråga du tänkte ställa

    SvaraRadera
  5. Oj henne har jag ö h t inte stött på!

    SvaraRadera
  6. Inte så förtjust i våldsskildringar då det liksom frossas i det i fiktiva böcker, verklighetens våld i världen är illa nog... fast fiktionen ska ju spegla verkligheten, så det kanske är jag som har fel och är för överkänslig, möjligt så.

    SvaraRadera