söndag 5 november 2023

Smakbit på söndagen - Isen av Matti Eden

 

Det är söndag och egentligen är det makens dag (och jag tar det lugnt med mitt) men idag får jag hoppa in för nånting speciellt nämligen En smakebit på söndagen som anordnas av norska AstridTerese med bloggen Betraktninger. Det hela går ut på att vi ger en smakbit (utan spoilers) ur boken vi läser just nu 


Min smakbit kommer från sidan 7  i Isen av Matti Edén  (titeln är länkad till förlagets sida där det står mer om boken)


"Mannen står alldeles stilla.
På isen.
Det är dimma. Han tittar sig omkring. En fuktig, mjölkvit tjocka omger honom från alla håll. Han kan se högst fem meter. Han har en mörkblå vinterrock som hänger tungt över axlarna. Den är dyblöt och iskall.
Jag måste få fram mobilen, tänker han. Händerna skakar, fastnar på islandströjans genomdränkta krage. Han drar fram mobilen ur innerfickan med ett ryck. Mobilen är död. Fötterna är avdomnade nere i de svarta skridskorna.
Men han känner inte kylan. Han tänker bara en tanke.
Ropa.
Jag måste ropa på hjälp, skrika rakt ut i dimman. Kalla på någon namnlös.
En människa.
Vilken som helst."




11 kommentarer:

  1. Usch vilken hemsk situation!

    SvaraRadera
  2. Det förlaget kände jag inte alls till. Mannen verkar helt klart ha problem. Det är nog bäst att han ropar. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. vilken hemsk situation! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Jag kan ju inte låta bli att undra vad han egentligen gör ute på isen.

    SvaraRadera
  5. Makens dag? Fyller han år? Jag funderade på om det var han som brukar blogga på söndagar men fick inte ihop det. :)

    SvaraRadera
  6. skulle inte vilja byta med den mannen

    SvaraRadera
  7. Huvaligen, man får allt vara försiktig på isen.

    SvaraRadera
  8. trodde att jag redan skrivit en kommentar här om den förfärliga situationen i dimman på isen. kommer att tänka på Johan Theorins öländska Nattfåk. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  9. Läste om boken och blev riktigt sugen på att läsa den, trodde först det var en av många deckare, men så var inte fallet. Tack för smakbit, den hamnar på listan...

    SvaraRadera
  10. det var jag som skrev föregående kommentar, jag hastade förbi lite för snabbt på tangenterna

    SvaraRadera