fredag 24 april 2015

Bokbloggsjerka 24-27 april

Annikas Bokbloggsjerka brukar vara det första jag gör på fredag morgon och så blir det idag också. Jag hade tänkt att sova lite längre idag eftersom jag var fruktansvärt trött igår, men så blev det inte. Jag blev istället väckt tidigare än vanligt av ett par morgonpigga katter som absolut ville börja leka så tidigt som möjligt. Det tråkiga med det är att när jag väl vaknat till ordentligt så att jag orkar leka med dem så har de tröttnat på attvänta och gått och lagt sig igen. Så troligtvis blir det så idag att jag gör jerkan, tar en mugg te och lägger mig igen och sover ett par timmar till.

Veckans fråga kommer från Koko:

Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!



----------------------------------------

Kommentaren om att bloggarna fokuserar nästan uteslutande på nytt och spännande har jag hört förut och visst är det så. Men samtidigt har jag stor förståelse för att det är så - varje generation läser nog det som är aktuellt just då, alla är inte intresserade av klassiker eller tycker ens att det ger dem nånting, det som finns framme i bokhandeln är de nyaste böckerna, de som får rec.ex lär inte få äldre böcker utan just de nyaste osv osv. En del har också blivit avskräckta från klassiker under skoltiden genom att ha tvingats läsa sådant de inte är intresserade av. Så det är ganska naturligt att bloggare läser och skriver om de nyaste böckerna.
Jag har själv läst böcker i uppemot 50 år och började med klassiker så de mest kända han jag läsa redan innan jag började blogga och är inte så intresserad just nu på att läsa om de böcker jag redan läst. Men med så många klassiker som finns så finns det såklart sådana som jag inte har läst ännu så jag kommer inom kort läsa t ex Buddenbrooks av Thomas Mann som jag hittade på bokrean.

De flesta klassiker är nog läsvärda, de är ju bivit klassiker just för att de är av en kvalitet som fortfarande håller. De klassiker jag har tyckt speciellt mycket om (och jag tycker nog inte det behövs någon mer motivation än att alla de här böckerna är av hög kvalitet och är fortfarande väldigt läsvärda och tillgängliga även för den som inte är så van vid att läsa klassiker)

Systrarna Brontë - Jane Eyre, Svindlande höjder, Agnes Grey
Victor Hugo - Les Miserables, Ringaren i Notre Dame
Emile Zola - Hallarna, Nana, Therese Raquin
Arthur Conan Doyle - böckerna med Sherlock Holmes, t ex En studie i rött, De fyras tecken osv
Alexandre Dumas - De tre musketörerna, Greven av Monte Cristo, Kameliadamen
Boccacio - Decamerone












21 kommentarer:

  1. Även jag har levt så länge att jag redan hunnit med de mest kända klassikerna :)

    SvaraRadera
  2. Klart det finns läsvärda klassiker men jag känner att jag inte ens vet var jag skulle börja för jag hör till dem som blev tvingade att läsa vissa böcker i skolan och därför inte alls vill läsa äldre böcker, jag vill inte ens läsa historiska böcker utan det ska utspela sig här och nu! :)

    SvaraRadera
  3. Jag försöker att läsa någon klassiker ibland. På senare tid har jag blivit intresserad att köpa hem en samlingsutgåva med alla böcker/noveller om Sherlock Holmes. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Ringaren av Notre Dame har jag liggande för den vill jag läsa så småningom. och fler berättelser om Sherlock Holmes är jag supersugen på.

    SvaraRadera
  5. Oh ja, de där är definitivt läsvärda! Har inte läst samtliga men de flesta. Jag tycker det är synd om man missar äldre böcker, inte minst för att det ändå relativt ofta, både explicit och implicit, refereras till dem i olika sammanhang (inklusive i nya böcker).

    SvaraRadera
  6. Intressant svar som jag kan hålla med dig om.De du nämner är alla bra klassiker och bra böcker som håller än idag.

    SvaraRadera
  7. Åh Zolas Nana hade jag glömt, jag älskade den boken. Så otroligt tragisk. Måste kanske läsas om. I övrigt håller jag med, vi som är lite äldre har redan matats med klassikerna i några decennier, och dagens nykomlingar kan ju mycket väl vara morgondagens klassiker. :-)

    SvaraRadera
  8. Läser man Arthur Conan Doyles böcker kan man upptäcka att Sherlock Holmes aldrig sade: "Elementärt, min käre Watson!"

    SvaraRadera
  9. Jane Eyre är min absoluta favoritbok!

    SvaraRadera
  10. Ja, klassiker är ju klassiker för att flera generationer hunnit upptäcka och uppskatta dem.

    SvaraRadera
  11. Klassiker är inget som intresserar mig just nu i alla fall. :)

    SvaraRadera
  12. Klassiker är inget som intresserar mig, just nu i alla fall. :)

    SvaraRadera
  13. Ju äldre jag blir desto mer intresserad blir jag av historia. Men än har jag inte blivit så jättesugen på att läsa gamla klassiker mycket just för att man fick läsa så många som man inte gillade i skolan. Samtidigt är jag ju glad för att jag faktiskt har läst dem.

    SvaraRadera
  14. Tyckte så mycket om Les Miserables och Jane Eyre! Kan inte annat än hålla med angående övriga synpunkter kring böcker o bloggande. Trist om det är skolan som (genom tvång) avskräcker framtida läsning av klassiker. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Håller med om allt utom Ringaren i Notre Dame som jag tycker är långtråkig - den borde ha kortats ner för att bli mindre babblig.

    SvaraRadera
  16. Jag läste också många klassiker långt innan jag började blogga!

    SvaraRadera
  17. Vad många bra boktips på klassiker!

    SvaraRadera
  18. Åh, Sherlock Holmes tänkte jag inte på, har faktiskt läst två:).

    SvaraRadera
  19. Visst är det så att bloggarna oftast handlar om nytt och jag håller med dig om att det har sina naturliga förklaringar. Kanske är det så att om det ska finnas ett allmänintresse för det just jag läser och bloggar om måste man skriva om en del ganska nya böcker eller riktiga klassiker som också andra är intresserade av. Visst är det upp till var och en om man vill läsa annat som kanske har några år på nacken och har fallit lite i glömska, men då kanske man får räkna med att intresset från andra inte är lika stort :)

    SvaraRadera
  20. Jag har läst många klassiker för mina litteraturstudier och då fick vi också det kulturella och historiska sammanhanget förklarat, vilket hjälper med tillgängligheten. En sak jag gillar med att läsa klassiker är att den moderna litteraturen står i dialog med den, vilket en läsare som inte känner till klassikern kanske helt enkelt missar. Det ger helt enkelt flera dimensioner till läsandet av alla böcker :-)

    SvaraRadera
  21. Jag läser det jag känner för.

    SvaraRadera