måndag 13 april 2015

Den svarta opalen

Titel: Den svarta opalen
Författare: Tamara McKinley
Format: Pocket
Antal sidor: 297
Förlag: Månpocket
Hyllvärmare

"Miriam Strong är härskarinna på den stora egendomen Bellbird, där hon föder upp hästar. Hon är allvarligt sjuk och har bara en kort tid kvar att leva. Men innan hon dör vill hon processa om en stor förmögenhet. Inte för pengarnas skull utan för att skipa rättvisa.

Miriam vöxte upp på fälten runt de opalgruvor som fadern Henry och dennes kompanjon Patrick förvärvat rättigheterna till. Men en dag försvann Henry spårlöst, och tolvåriga Miriam tydde sig till Kate, kvinnan hennes far planerade att gifta om sig med. Patricks dotterson Brendt är idag en mäktig man, men Miriam är övertygad om att familjen Dempsters enorma förmögenhet grundar sig på mord och svekfullhet. Allt som saknas för att avslöja familjen är ett dokument som bekräftar vad hon redan vet..."

-------------------------------------

Tamara McKinleys böcker är säkra kort, när man bestämmer sig för att läsa en så vet man precis vad man får - en okomplicerad, lättläst och lättsam berättelse om livet i Australiens outback kryddat med lite kärlek med komplikationer, ev familjefejder osv. Så är det också med Den svarta opalen, den är skriven efter en välbekant mall och bjuder inte på några överraskningar. För mig fungerar McKinleyd böcker perfekt som mellanböcker när man vill ha lite kravlös läsning för att rensa hjärnan.

Det tråkiga med de här böckerna är att efter att jag under årens lopp läst ett antal så är mallen så bekant att när man ska läsa ännu en bok så blir jag till att börja med lite tveksam och får känslan av att jag kanske har läst den tidigare eftersom jag känner igen så mycket. Men efter att ha kommit en bit så inser jag att jag inte har läst den utan känner bara igen själva upplägget.

McKinleys böcker är alltså för mig trevliga mellanböcker enligt ett välbekant koncept utan överraskningar. Nånting att mysa med när man behöver "vila" hjärnan.

Mer info om författaren och hennes böcker finns på Tamara McKinleys hemsida

Den svarta opalen finns att köpa hos t ex

Adlibris/Bokus/CDON (Kartonnage)

Bokbörsen (Inbunden/kartonnage/pocket)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar