måndag 6 april 2015

Ett felsteg eller två

Titel: Ett felsteg eller två
Författare: Karina Johansson
Format: Kartonnage
Antal sidor: 218
Förlag: Bokförlaget Norlén & Slottner

"Sagolika Teatern i Sunne hotas av nedläggning. Amatörteatergruppen Scengångarna ska sätta upp en revy för att försöka rädda den och anlitar Mirjam att skriva manuset. När Mirjam kommer till teatern för ett första möte med Scengångarna hittas Lenny, teatergruppens frontfigur, nerslagen och medvetslös och han förs med ambulans till sjukhus.

Alla tar för givet att överfallet har ett samband med det som hände veckan innan, då när någon klottrade glåpord på revyaffischerna med Lenny, iklädd klänning, hatt och fjäderboa. Alla utom vaktmästaren. Han skyller på Mirjam och påstår att det som hänt är hennes fel. Mirjam förstår inte varför, och vill helst åka hem till Göteborg.

Men Mirjam kan inte lämna Sunne. Inte än. Det finns nämligen en speciell anledning till att hon tackat ja till manusjobbet. Det är något hon måste reda ut och få klarhet i och det kan hon bara göra om hon är i Sunne. Och ingenting får hindra henne."

--------------------------

Jag deltar i många utlottningar lite varstans och har faktiskt haft tur och vunnit en del böcker. Ett felsteg eller två är en vinst från en utlottning på Facebook. Det riktigt roliga är att författaren var helt okänd för mig vilket nog var en delorsak till att jag deltog i utlottningen - jag kan helt enkelt inte motstå debutanter eller författare som jag sedan tidigare inte känner till.

Att handlingen i en deckare är förlagd till Sunne av alla ställen är nog lite ovanligt men valet av orten hänger nog samman med att författaren bor där och då är det nog naturligt att välja den som plats eftersom man känner till den väl.

Det finns inte riktigt någon karaktär som jag tycker om mer än andra, förutom då Lenny, men problemet med honom är att han ändå inte figurerar speciellt mycket i handlingen förutom genom vad andra berättar om honom. Mirjam känns lite för passiv och "beige" för att hon ska tilltala mig. Den enda som jag faktiskt har lite roligt åt är grannen Sonja, som sitter vid sitt fönster och håller koll på vad som sker på gatan - jag har nämligen själv bott i ett hus med en "Sonja". När man gick hemifrån så visste man att vände man sig om snabbt så kunde man se gardinen på tredje våningen fladdra till. Annars är de flesta av karaktärerna ganska intetsägande och kanske lite för "vanliga".

Ett felsteg eller två är en mysdeckare och vill man läsa en deckare utan alltför mycket våld och med ett lugnt tempo så är nog den här boken ganska perfekt. För mig fungerar den som mellanläsning men den är annars lite för "lagom" för min smak.

Mer om författaren och hennes böcker finns på Karina Johanssons blogg

Ett felsteg eller två finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar