onsdag 15 juli 2015

Det hänger en ängel ensam i skogen

Titel: Det hänger en ängel ensam i skogen
Författare: Samuel Bjørk
Format: Pocket
Antal sidor: 453
Förlag: Bonnierpocket

"Mordutredaren Mia Krüger har lämnat polisen och bosatt sig på en ö. Dit kommer hennes gamle kollega, Holger Munch, för att övertala henne att återvända till jobbet. Han behöver hennes hjälp i ett skrämmande och besynnerligt fall. En flicka har hittats hängande liblös i skogen med en lapp om halsen: "Jag reser ensam."
Mycket pekar på att den hänsynslösa mördaren kommer att slå till igen, och Krügers efterforskningar leder till ett sex år gammalt fall där ett spädbarn kidnappats från en förlossningsklinik. Men utredningen blir mer personlig än vad Munch och Krüger täkt sig. Snart går det upp för dem att de själva blivit brickor i mördarens cyniska dödsspel."


--------------------------------------
Jag blev faktiskt ganska nyfiken när jag såg den här boken första gången, både omslaget och baksidestexten signalerade att det här kanske var en bok som jag skulle gilla. Så när Adlibris hade den i utbudet på pocketrean, så slog jag till. Deckare med mord och seriemördare i pocketformat tycker jag är perfekt att läsa på sommaren.

Berättelsen är ganska spännande, även om början gav mig lite onda aningar. För ett ögonblick var jag rädd för att jag än en gång i en deckare skulle konfronteras med en huvudperson som skåpsuper el något liknande, dvs missbrukar lite till husbehov. Som tur var så blev det inte så utan just här var både orsak och reaktion lite annan än det jag hade förväntat mig. 

När det gäller huvudpersonerna Mia Krüger och Holger Munch så tycker jag än så länge, efter bara en bok, varken bu eller bä om dem. Men för Mia Krüger är det definitiv Lisbet Salander-varning på, på något sätt får hon mig att associera till just Salander, fråga mig inte varför. Holger Munch tycker jag inte hittar riktigt nånting speciellt med än så länge, kanske det ändras om man lär känna honom lite bättre i kommande böcker.

Tempot är relativt långsamt, det är inte mycket action här, men det gör nog att stämningen i boken blir så dyster. Och det är definitivt inte heller blodigt och med detaljerade grymma dödsscener, vilket ibland kan vara nog så skönt.

Det hänger en ängel ensam i skogen är en helt OK deckare, men kanske inte riktigt vad jag hade väntat mig. Men jag tycker faktiskt ändå att boken är så pass bra att jag gärna vill fortsätta följa Mia och Holger och lära känna dem lite bättre.

Det hänger en ängel ensam i skogen finns att köpa hos t ex

Adlibris Inbunden/Pocket/E-bok
Bokus Inbunden/Pocket/E-bok
CDON Inbunden/Pocket/E-bok



2 kommentarer:

  1. Jag tyckte tvärtom att det var riktigt spännande och klockan-tickar-ner-bråttom :-) Nu har jag inte läst de där Salanderböckerna, men jag gillade denna deckare. Håller med dig om att den manliga huvudpersonen Holger var lite blek och svår att få ett riktigt grepp om - men jag läser gärna nästa bok av denne författare.

    SvaraRadera
  2. Denna står ju och väntar på att bli läst, jag blir väldigt nyfiken på en bok som får så blandade kommentarer. Har nog sett både högt, lågt och allt däremellan :)

    SvaraRadera