måndag 6 juli 2015

Tematrio - Havet

Jag sov så gott inatt och när jag gick upp förstod jag ju varför. Det är äntligen svalare ute - alla lär inte uppskatta det här, men för mig (och djuren) är det svalare vädret lycka! Och så såg jag att Lyrans Tematrio kommit ut tidigt idag så det är väl bara att sätta igång med den. Temat idag är Hav och Lyran uppmanar

 Därför är veckans tema hav, välj romaner som handlar om hav, som har hav i titeln eller gör som jag och välj dikter som handlar om hav.

-------------------------------

Efter genomgång av mina lästa böcker så insåg jag att det enda problemet med veckans tema är att så många av de böckerna passar in i temat att det blir svårt att välja bara tre. Men de jag valde är (Boktiteln är länkad till recensionen av den)




Livbåten av Charlotte Rogan
Hela handlingen utspelar sig i en livbåt ute på havet










Tigerporten av Christina Courtenay
Svenska Ostindiska Kompaniets jungfruresa med segelfartyg till Kina på  ingår i handlingen 








Vi kom över havet av Julie Otsuka
Den här valde jag ut både för triteln och för innehållet, kvinnorna reser över havet till sina nya liv i USA.












13 kommentarer:

  1. Intressant trio! Otsukas bok var den enda av dem som jag hade hört talas om tidigare.

    SvaraRadera
  2. Livbåten är ett mycket bra val, att jag inte tänkte på den!

    SvaraRadera
  3. Jag började läsa Livbåten när den kom ut, men gav upp den......Vet egentligen inte varför för den var ju spännande. Men det är väl kanske nackdelen när man som jag ibland slalomläser lite väl många böcker hmmmm, får ta tag i den igen :)

    SvaraRadera
  4. Tigerporten har jag inte läst. Den ska upp på min läslista!

    SvaraRadera
  5. Vi kom över havet fick vara med i min trio med :) Jag blir lite nyfiken på Tigerporten.

    SvaraRadera
  6. Tigerporten låter intressant.

    SvaraRadera
  7. Tigerporten låter väldigt intressant! Livbåten ligger redan i TBR-listan

    SvaraRadera
  8. Livbåten har jag läst av dessa och Tigerporten lät intressant - tack för tips! :)

    SvaraRadera
  9. Har alla tre böckerna men har inte hunnit till dem ännu. Skall bli spännande när jag kommer så långt.

    SvaraRadera
  10. Bra trio, den sista är ju lite tuff bok.

    SvaraRadera
  11. Livbåten har jag nog till slut bestämt mig för att hoppa över :)

    SvaraRadera
  12. Livbåten har jag läst. Tigerporten låter intressant!

    SvaraRadera
  13. Livbåten tog även jag med! Tigerporten låter riktigt bra så tack för tipset!

    SvaraRadera