Recension: Flykten från Olympo av Lisa Hågensen

Titel: Flykten från Olympo
Serie: Purebred, del 1
Författare: Lisa Hågensen
Antal sidor: 294
Förlag: Fusce förlag

"I den glömda staden Olympo ruvar farliga drömmar om flykt, hämnd och förbjuden kärlek. Femtonåriga Thorbi drömmer om att döda freaket Dora, hans systers mördare. När Dora blir tagen av mustiska män iscensätter hennes vän Laban flykten från Olympo för att rädda henne. Thorbi följer med på den farliga resan. Får han bara chansen tänker han hämnas sin syster.

Långt därifrån har en gammal rörelse krälat upp till ytan och gör sig redo för krig. Thorbi och hans vänner hamnar mitt i en fasansfull plan att erövra Europa. Armén de möter har två mål. Slaveri och förintelse."

-----------------------

Flykten från Olympo är första delen i Lisa Hågesens dystopiska trilogi Purebred. Jag läser ganska sällan dystopier eftersom jag tycker de ofta förmedlar en ganska negativ bild av framtiden. Men ibland känner jag att det är dags att prova igen - det dyker ju ändå upp vissa dystopier som fungerar för mig. När jag fick förfrågan från författaren om jag ville läsa den här boken så tyckte jag att det skulle vara kul att prova igen.

Författaren har här skapat en värld där den civilisation vi känner till gått under på grund av oenighet och krig. Överlevarna har byggt upp en ny värld där man försökt eliminera orsakerna till oenighet men det finns en grupp som istället återupplivar en gammal rörelse. När man läser om den här världen så går det inte att undvika att dra vissa solklara paralleller till vår verklighet, och på sätt och vis är det nog också det som gör att jag har så lätt att ta till mig den här boken. En av orsakerna till att jag ibland har svårt med framtidsberättelser  är att de nya världar som beskrivs i dem är alldeles för annorlunda. Det som också slår mig och som jag gillar är att det för målgruppen (YA) finns en del att fundera över i boken.

Det är inte heller svårt att ta till sig personerna i berättelsen, i mina ögon är de väldigt mycket tonåringar, kompromisslösa och väldigt säkra på att det de tänkt ut är den enda sanningen. Speciellt Thorbi blir jag emellanåt smått irriterad på, det spelar ingen roll vad andra säger åt honom, han tvivlar aldrig på att det han tror är det enda rätta.

Flykten från Olympo är en lätt- och snabbläst bok som inte bara är fiktion utan också ett lätt och bra sätt att läsa till sig lite om och fundera över det här med ideologier och vad vissa av dem kan leda till.
Trots att jag alltså inte automatiskt gillar dystopier så fungerar den här boken alldeles utmärkt för mig och jag ser fram emot att följa hur det hela utvecklas i kommande delar av trilogin.

Tack Lisa Hågensen för rec.exet!

Min recension av en annan bok jag läst av Lisa Hågensen