torsdag 17 juni 2021

Hett i hyllan #305

 

Just nu är det så varmt i våra sovrum att jag ohjälpligen vaknar tidigt på morgnarna. Men eftersom det också blir ljusare tidigt så vaknar kattpojkarna ännu tidigare, vid 04.00, och kommer för att väcka  oss första gången någon gång mellan 4 och 5, och det är lite väl tidigt. Det tråkiga då är att när man väl sen stiger upp så har man alltså redan vaknat ett par gånger och är inte så utvilad som man borde vara och har svårt att komma igång med dagens göromål. Eftersom det är torsdag så börjar dagen med Monikas Hett i hyllan. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

---------------
Den här gången har jag plockat fram ett secondhandfynd

Eremiten av Thomas Rydahl
Från förlagets sida:
"På en strand i turistmålet Fuerteventura står en helt ny bil. I bagageluckan ligger en pappkasse med en liten död pojke. Ingen saknar honom.
Det sista Fuerteventura behöver är ett brutalt brottsfall som jagar iväg ännu fler turister från öns vindpinade stränder. Den lokala polisen försöker mörkaw händelsen, men den gamla eremiten Erhard vill inte släppa fallet. Han ha för många år sedan brutit med fru och barn i Danmark och livnär sig nu som taxichaufför och tillfällig pianostämmare för öns få rika människor. Den döde pojken tvingar Erhard tillbaka till livet, men vad kan en gammal man, en förlorare som vägrar följa med i tiden och som inget vet om internet, mobiltelefoner och sociala medier göra för att lös ett modernt mysterium med trådar långt bortom Fuerteventura?
Eremiten är en hårdkokt och hjärtskärande thriller med den mest överraskande detektiv man kan föreställa sig."

Den här boken köpte jag 2017 på Erikshjälpen som en belöning åt mig själv efter att ha varit på en behandling på ett närliggande sjukhus. Jag hade inte då och inte nu läst något av den här författaren men tyckte att baksidestexten lät lovande så jag köpte den tillsammans med några andra böcker. Självklart blev den sen stående i bokhyllan som en hyllvärmare för den passade inte riktigt in i mitt lässchema just då.

6 kommentarer:

  1. Låter som en spännande deckare/thriller. Inte alltid böcker blir lästa på en gång ... men de väntar snällt i alla fall, tills man får tid. ;)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Låter som om Du har fått inspiration att läsa den. Låter jättespännande och tragisk förstås. Jag har så svårt för temat barn som mördas eller/och på annat sätt behandlas illa. Det ska inte behöva hända. En fråga kommer det fram något från barnets offrets perspektiv i boken. Det som Du kanske läser i min Bok Tracy-Bortrövad. Spännande om de ser likheter/olikheter. Det får gärna diskuteras här.

    SvaraRadera
  3. ny författare för mig, verkar intressant.

    SvaraRadera
  4. Verkligen en ovanlig detektiv. Det gör mig lite nyfiken.

    SvaraRadera
  5. Vi bor precis bredvid tunnelbanan vilket är jätteskönt för det allra mesta men just på sommaren när man behöver sova med öppet fönster är det lite jobbigt. Efter ett tag vänjer vi oss dock.

    SvaraRadera
  6. Den har jag också oläst i hyllan. Tycker den låter spännande, men det har inte hjälpt.

    SvaraRadera