torsdag 10 juni 2021

Recension: Utloggad av Lilly Emme

Titel: Utloggad
Serie: Skrivsystrar
Författare: Lilly Emme
Antal sidor: 272

"Så länge trettioåriga Katie O'Farrell kan minnas har hon drömt om att bli författare. Tillsammans med te väninnor har ho bildat kvartetten Skrivsystrar. De har lovat varandra att inte ge upp skrivandet förrän alla fyra är utgivna författare Men medan vännerna skriver bästsäljare samlar Katie refuseringar på hög. Och hetsen på sociala medier gör knappast saken bättre för hennes sviktande självförtroende.

När Katies frustration av misstag sprids på internet rasar hennes värld. Hon beslutar sig för att logga ut, både från den digitala världen och den verkliga. Först när mobiltelefonen tystnar och hon flyr London börjar hon inse vad som är viktigt i livet. Hon lovar sig själv att aldrig nr skriva ett ord. Ett löfte som vore lätt att hålla om bara inte den där hemliga berättelsen pockat på uppmärksamhet..."

----------------------------

Jag har läst en bok av den här författaren tidigare (länk till recensionen finns längre ner på den här sidan) och gillat den så jag blev jätteglad när den här dök upp i brevlådan.

Även om jag inte riktigt riktigt lika insnöad på sociala medier som Katie men jag förstår faktiskt känslan när man helt plötsligt inte kan gå ut på nätet. Jag vet att jag fick nästan panik när jag skulle ligga inne för provtagning i två dygn och insåg helt plötsligt att jag skulle bli sängliggande i två dygn utan möjlighet att uppdatera bloggen, delta i utmaningar osv. Jag hade tagit med mig laptop och allt jag behövde för att kunna fortsätta att blogga som vanligt men var redan inlagd när jag kom underfund med att jag inte skulle kunna göra det och då blev det, som sagt, lite panikkänsla, men det var bara att bita i det sura äpplet och inse att det inte fanns något att göra åt saken. Men jag förstår alltså den där känslan av "utanförskap" när man helt plötsligt inte längre är med i ekorrhjulet.

Samtidigt ger det också en frihetskänsla  när man inte är helt fastlåst med sociala medier utan kan vara utan och inte få ångest av att inte finnas där 24/7.Det är alltså många igenkänningsfaktorer i den här berättelsen men samtidigt är den så charmig och humoristisk att det är inte de negativa känslorna man fastnar för utan det är de där feelgoodvibbarna som stannar kvar i minnet. Hittills har jag gillat de böcker jag läst av den här författaren så jag läser gärna fler av henne!

Min recension av en annan bok av den här författaren

En nästan perfekt mamma

Tack Historiska media för rec.exet!