fredag 22 november 2013

Någon sorts frid

Någon sorts frid av Camilla Grebe och Åsa Träff

"Siri är psykolog och psykoterapeut. På hennes praktik hänger man av sig kappan, tar några klunkar vatten och berättar om sina mörkaste hemligheter. Men även Siri bär på en annan smärta, och i skärgårdsstugan som skulle ha blivit hennes och hennes mans drömhem känner hon sig alltmer ensam och rädd.
Så hittas en av hennes patienter död i vattnet utanför hennes hus. Polisen finner ett självmordsbrev och Siris värld rasar samman. Är hon verkligen så dålig på sitt jobb? Eller finns det en annan förklaring?
Hon börjar få en otäck, smygande känsla av att någon förföljer henne. Att någon därute i mörkret utanför stugan vill henne illa."

-------------------------------------------


Jag visste i princip ingenting om Grebe & Träff när jag köpte den här boken. Jag hade hört någon enstaka säga att deras böcker var bra och spännande, men ingenting mer. Alltså hade jag inga större förväntningar när jag nu började läsa den.

Någon sorts frid är en psykologisk spänningsroman och spännande blev det, det kan jag lova. Att man på kvällen går runt inomhus och någon sitter utanför i mörkret och iakttar en är faktiskt en fruktansvärt skrämmande tanke. Jag tyckte det var riktigt skönt att jag inte var ensam hemma när jag läste den här boken även om jag vet att nästa gång jag är ensam hemma på kvällen så kommer handlingen att spöka i huvudet på mig.... Bor man inne i en stad så är det inte riktigt samma sak, där finns ju gatlyktorna osv så det är aldrig riktigt mörkt. Men bor man ute på landet där det är ordentligt mörkt utanför så är det riktigt läskigt att tänka sig att någon skulle kunna stå utanför och titta in på en.

Än så länge vet jag inte riktigt vad jag tycker om Siri ännu, kanske att jag kommer underfund med det när jag läst i alla fall nästa bok om henne (den boken väntar redan i bokhyllan)

Någon sorts frid finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar