måndag 14 december 2020

Recension: Luna av Maria Trolle

Titel: Luna
Illustratör: Maria Trolle
Format: Målarbok/kartonnage
Antal sidor: 88

"Välkommen till Lunas grönskande värld där magin flödar genom varje sida. Njut av månskenspromenad genom en trädgård full av blommor, utforska fantastiska växtskatter i täta skogar och lär känna nya varelser runt varje hörn. Samla dina tankar och låt ditt sinne komma till ro i Lunas värld. I den här boken hittar du även register över de växt- och djurarter som förekommer i illustrationerna"

-----------------

Jag har sedan tidigare några målarböcker illustrerade av Maria Trolle och jag bara älskar dem så jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken.

Måla i målarböcker är något jag gör när jag behöver ta en paus från läsandet eller annat jag gör eller när jag behöver varva ner lite. Det är väldigt avstressande att ett tag bara behöva koncentrera sig på f'ärger och former. Nu kan det tyckas märkligt att jag gillar sånt här med tanke på att defekt färgsyn (ser inte skillnad på närliggande nyanser) och har problem med "visuell perception" (dvs hur hjärnan uppfattar det jag ser med ögonen) men för mig är det här alltså träning och jag märker redan nu att jag blivit bättre på att t. ex se skillnader mellan nyanser.

Det jag verkligen gillar med de här böckerna är att det finns både "vanliga" bilder, dvs ljus bakgrund och så inverterade med svart bakgrund. De med svart bakgrund är ju så förlåtande när man inte är någon mästermålare - det syns inte om man hamnar lite utanför linjerna när man målar. Jag har provat två bilder, en med ljus bakgrund och en med svart

Jag målade med Caran d'Ache Pablo och vattenbaserade Zig Kuretake Clean Color Real Brush och båda funhrade klockrent i de här böckerna. Fördelen är ju att pappret är så pass tjockt att t ex vattenbaserade penselpennor fungerar bra utan att "blöda" igenom (förutom i vissa fall väldigt mörk färger.
Nu har jag alltså en aktivitet till att hålla på med under under de kommande helgerna. Och för alla er som ska ut och handla, Luna är verkligen en perfekt julklapp till någon som gillar målarböcker!
Tack Bookmark förlag för rec.exet!

Jag hittade en flip-through av boken ute på nätet