torsdag 11 mars 2021

Hett i hyllan #291

 

Än så länge känns det som att det här kan bli en dag då jag får mycket gjort. Först så här på morgonen/förmiddagen är såklart Monikas Hett i hyllan där man ska visa upp sina hyllvärmare. Hon säger

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

--------------

Den här gången har jag med en hel serie

Rosornas krig av Conn Iggulden

Del 1 Stormfågel, inköpt 2015
"England 1437. Henrik VI:s bräckliga hälsa och vacklande sinne gör honom till en svag kung som förlitar sig på sina närmaste män för att styra riket. Samtidigt hotas Englands territorier i Frankrike och det ryktas om uppror på hemmaplan. När ett hemligt avtal ingås om att Henry ska äkta en ung fransk adelsdam, Margaret av Anjou, växer oron för att kungen ska låta landet gå förlorat."






Del 2, Solvarg, inköpt 2015
"Året har blivit 1454. Englands kung Henry VI är fortfarande i det närmaste isolerad i palatset i Windsor, tyngd av den sjukdom som hållit honom sängbunden i över ett år. Under tiden slår hans varmt lojala maka och drottning Margaret av Anjou vakt om makens intressen
Riuksföreståndaren Richard, hertig av York, ökar sitt inflytande över landet för varje månad som Henry lyser med sin frånvaro. Tillsammans med de båda earlerna Salisbury och Warwick bildar Richard en pakt som med gemensamma krafter försöker krossa stödet till kungen. Men när Henry oväntat återfår hälsan och återvänder till London kastas maktbalansen återigen om och tumult bryter ut."

Del 3, Blodsfejd, inköpt 2017
"England, vintern 1461. Richard, hertigen av York, är död. Den bräcklige Kung Henry VI är fortfarande fången och hans drottning Margaret rider söderut med sin segerrusiga armé. Men Yorks död tycks Margaret ostoppbar. Men då hon dödade fadern släppte hon samtidigt lös sönerna. Edvard av March är nu hertig av York och utropar sig till Englands rättmätiga kung
Två män kan göra anspråk på kronan, men bara en kan behålla den. Blodsfejden kan börja."





Både maken och jag gillar att läsa historiska romaner lite då och då och vi hade tidigare läst ganska många böcker av den här författaren och gillat dem, så när vi fick syn på den här serien ville vi såklart läsa den också. Första boken fick jag som födelsedagspresent 2015, andra boken köptes när nätbokhandeln hade ett sommarerbjudande samma sommar, och tredje boken köptes 2017 också för ett reapris. Hela serien skulle bara vara de här tre böckerna men jag har sett att det faktiskt kommit en del till (som vi såklart också måste skaffa nu). Maken har såklart läst de här tre böckerna men hos mig har de bara hamnat i pocketbokhyllan bland andra hyllvärmare. Jag vill såklart läsa de här böckerna så sm¨ningom men först och främst måste jag ju nu skaffa den sista delen också.











5 kommentarer:

  1. Jag har ännu inte läst något alls av den här författaren, men blev så nyfiken för några år sedan att jag skaffade mig första delen i en annan serie. Den är så klart oläst.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst något av Iggulden. Försökte lura på min äldste son dessa, han är ju så omåttligt historieintresserad, men det lyckades inte. Rosornas krig är ju väldigt spännande. Jag kanske skulle ge mig på dem själv.

    SvaraRadera
  3. Den här författaren läste sonen flera böcker av för en del år sedan. Vilka kommer jag inte ihåg. Själv har jag inte läst någon av honom.

    SvaraRadera
  4. Sambon har ett par böcker av den här författare men jag har inte läst honom. Jag gillar i och för sig historiska romaner men är rädd att de här är lite gubbiga liksom.

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig läst den här författaren men jag blir ganska nyfiken.

    SvaraRadera