fredag 8 mars 2024

Fem en fredag vecka 10: Livet

 

Så är det fredag igen och vilken fredag sen! Solen skiner och snön smälter bort framför ögonen på en. Det känns som att våren nog äntligen är på väg! Jag har fått sova fridfullt och djupt ännu en natt så jag ser fram emot vad den här fredagen ska föra med sig. Men först av allt på en fredag är såklart att svara på frågorna i elisamatildas Fem en fredag. Temat är

LIVET

1. Vem är du?
En envis och ettrig finska som är sjukpensionär på väg in i ålderspensionen och med väldigt många intressen.

2. Vad gör du med livet?
Försöker leva så gott jag kan och vara den person jag innerst inne vet att jag är..

3. Har du en femårsplan?
Nej, verkligen inte. Fem år är alltför länge för mig att planera - och jag gillar att kunna vara spontan och emellanåt kanske t o m hoppa i galen tunna.

4. Vad är lycka?
Lycka för mig är att sitta ute på altan en sommarmorgon med maken vid min sida och med kattpojkarna runt omkring oss, medan fåglarna sjunger och luften är tung av blomdoft.

5. Vad guidar dig genom livet?
Att jag i ryggmärgen vet vad som är rätt och fel och att jag alltid är den jag är, dvs "what you see is what you get", och tummar inte på mina egna värderingar. 

8 kommentarer:

  1. gillar också att vara spontan, idag satt jag och fikade på altanen i solen med varm jacka.

    SvaraRadera
  2. sitta ute på altanen i solskenet och läsa räcker en lång stund. det gjorde jag för första gången igår. i lä och väl på påpälsad men i alla fall. och väldigt ljust är det om morgnarna

    SvaraRadera
  3. En klok person sa en gång. Alla vet vad som är rätt eller fel. Det är bara det att när de tänkt en stund och kommit till det som är bäst för dem själva då slutar de tänka där.

    SvaraRadera
  4. Jag har aldrig haft någon femårsplan, eller någon annan plan för livet heller för den delen. Det har löst sig ändå, till och med på ett riktigt bra sätt.

    SvaraRadera
  5. Härliga svar, speciellt det kring Lycka.
    Jag ska också försöka gå in i pensionsrullarna snart :-)

    SvaraRadera
  6. Det är verkligen att bra mål här i livet - att leva så som den person man vet att man är innerst inne.

    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  7. Kan lugnt säga att jag håller hundra procent med dig. Har precis samma åsikt/inställning till livet och agerar som du. Heja oss!!!
    Sedan blev det en liten överraskning att du var finska. Det hade jag ingen aaaaaning om;-)

    SvaraRadera
  8. Vi är flera finskor här i bloggosfären, alla rakryggade och ärliga såvitt jag kan bedöma. Tror det sitter i generna...

    SvaraRadera