fredag 22 mars 2024

Fem en fredag vecka 12: Fem

 


En riktigt bra morgon igen. Visserligen vaknade jag väldigt tidigt, ca 04.20, och kunde inte somna om, men då kunde jag istället titta på favvoprogrammet Trädgårdsmästarna på TV kl 05.00 - 06.00. Och klockan 06.00 gick maken upp och så var dagen igång. Och nu har vi kommit så långt att det är dags att svara på frågorna i elisamatildas Fem en fredag. Temat den här veckan är 

FEM 

1. Vilket ord på fem bokstäver beskriver ditt humör idag?
Solig. Trots det gråmulna vädret är det sol i sinne hemma hos oss för den här veckan har allt äntligen börjat röra sig åt rätt riktning efter att det länge varit väldigt motigt. Min njurläkare har äntligen skickat remissen (vilket hon förhalat i över 6 månader) till Danderyd, läkaren därifrån har kontaktat mig och kommer nu att skicka en kallelse så jag får äntligen min andra bedömning av min sjukdom. Hemtjänsten har fungerat över förväntan den här veckan och vi har haft tur med personalvalet så många av våra favoriter har varit här i veckan.

2. Vilka fem ord beskriver planerna för din helg?
Har inga specifika planer för helgen men Lugn, ro, avslappande, 

3. Nämn fem adjektiv för att beskriva din vecka?
Positiv, solig, glad, bekväm, härlig

4. Vilka fem saker ser du i din närhet?
Kartonger - mitt rum har förvandlats till ett förråd där vi har tagit fram kartonger med prylar efter våra mammor (som gått bort) och som nu ska sorteras, fotograferas och säljas eller skänkas bort.
Böcker - vårt hus är fyllt av böcker och precis bredvid mig har jag högar med böcker som är lästa och ska recenseras och en hög med hyllvärmare som väntar på läsning och därefter utplacering i div bokhyllor
Mina samlingar av keramik - jag samlar på vissa keramikers (t ex Gunnar Nylund) verk och har dem i ett speciellt vitrinskåp så jag kan se dem när jag är i rummet. 
Mina tavlor - jag har specifikt valt ut tavlorna i mitt rum, t ex ett tryck nr 1 av 89 gjord av en konstnär som också är en nära vän till mig. Två tryck av Salvador Dali och ett av Lasse Åberg
Papper - här gör jag också mina utskrifter så det ligger papper (både färdigt utskrivna dokument och oskrivet papper) lite varstans i rummet
Mina flygplansmodeller -  dessa fick jag tag på när jag jobbade i branschen och dom påminner om allt jag älskade med det jobbet

5. Vilket av dina fem sinnen är starkast?
Det måste nog vara smak - det är jag som har hand om kryddningen när det gäller mat och det är jag som känner först när något blivit eller håller på att bli surt/mögligt osv.










7 kommentarer:

  1. Ett hem med böcker är trevligt! Har ingen skrivare, minskat papper, räkningar i datorn. Lycka till med undersökningar!

    SvaraRadera
  2. Härligt att det händer någonting! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Så trevligt med lite positiva tongångar! Hoppas påskveckan blir ännu bättre, ännu soligare!

    SvaraRadera
  4. Det var så roligt att läsa ett så sprudlande positivt inlägg här hos dig. Hoppas det fortsätter på samma sätt, för det är du verkligen värd:
    Då du har registrerat din blogg i Uppsala län, blev jag aningen förvånad att du har kontakt med Danderyd. Det är ju "mitt" sjukhus. Och jag har bara positivt att säga om det. Totala motsatsen till Karolinska i mina ögon. Hoppas verkligen att du får samma enastående bemötande som jag får varje gång jag är där.

    SvaraRadera
  5. Trevligt att läsa ditt positiva inlägg!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
  6. Vad bra att remissen äntligen är skickad. Hoppas att det inte dröjer alltför länge innan du får en tid. Trevligt att många av era favoriter kom den här veckan. Då blir man glad tänker jag.

    SvaraRadera