torsdag 28 augusti 2014

Det krävs tusen vackra ord

Titel: Det krävs tusen vackra ord
Författare: Rose Marie Bouw
Format: Inbunden
Antal sidor: 270
Förlag: Ordberoende förlag

"Den morgonen Ulrika ställer sig på vågen och ser 143 kilo har en gräns passerats och förlamningen bryts. Hon betraktar sina tre små pojkar som leker på vardagsrumsmattan och lämnar sitt liv bakom sig. Hon fortsätter att gå.

Molly är sju år. Fröken säger att hon har en vild fantasi när hon berättar om monstren under sängen. Monstren som kom fram när mamma dog. Med sina fräknar och sin porlande nyfikenhet korsar Molly Ulrikas väg. En liten hand i en större. Ulrika väntar på att livet ska ta slut, Molly på att det ska börja igen.

Mollys pappa är konstnär och målar sina känslor i färg. Han vet att det mörka måste få finnas för annars ser vi inte det ljusa. En dag målar han Ulrikas porträtt. Det blir en sommar på landet."

-----------------------------------------

När Rose Marie Bouw erbjöd mig den här boken att läsa och recensera så visste jag direkt att detta var en bok för mig! Redan titeln lockade till läsning och samma med det väldigt fina omslaget.

Jag har själv tampats med olika grader av övervikt under en stor del av mitt vuxna liv så jag känner igen oerhört mycket av Ulrikas känslor - självhat och äckel samtidigt som man ändå inte kan låta bli den där bakelsen eller vad det nu är...Och Rose Marie Bouw har verkligen gett ord för allt det man känner när man är fet.... jag hickar faktiskt till redan på första sidan när de första raderna träffar mitt i prick

"Det finns ingen förskönande beskrivning för fetma. Är man tjock kan man kalla sig kurvig eller Zornkulla. Men är man fet så är man fet. Valross, flodhäst, Jabba the Hut. Jag är fet. Kort och gott fet."

Men samtidigt som boken alltså beskriver någonting oerhört smärtsamt och traumatiskt så finns där också ljus och hopp. Precis som Mollys pappa säger att det måste finnas mörker för att man ska kunna se det ljusa.

Det krävs tusen vackra ord berörde mig djupt och där finns också en hel massa tankar som jag kommer att bära med mig länge efter att jag nu läst boken. Och vissa av de raderna borde man egentligen läsa och fundera över varje morgon - så vackra är de.

Det krävs tusen vackra ord hamnar nu direkt bland mina årets favoriter.

Stort tack Rose Marie Bouw och Ordberoende förlag för rec.exet!

Det krävs tusen vackra ord finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar