fredag 8 augusti 2014

Sammanfattning De utvalda

Ännu en sammanfattning som borde ha skrivits för många, många dagar sedan...men jag får skylla på vädret och andra yttre omständigheter som gjort att jag varken orkat eller hunnit med att fixa den här.

Jag lovade mig själv vid årsskiftet att i år skulle jag försöka bekanta mig mer med fantasy, en genré som ligger lite utanför det jag vanligtvis läser. Så när jag hittade trilogin De utvalda av Kristin Cashore så gav jag mig i kast med den. De utvalda består av tre böcker , Tankeläsaren, Monstrets dotter och Hemligheternas rike.

Det var inte precis lätt för mig att hålla reda på alla dessa varelser med olika egenskaper och vilket rike de tillhörde, det var ett problem som jag märkte direkt. Jag var tvungen att gång på gång gå tillbaka och kika på kartan och kolla upp det så jag kunde hänga med i intrigen och vem som gjorde vad och varför, och vilka som var goda och/eller onda. Kanske är det en liten brist i min fantasi, men jag upplevde detta som ett problem som saktade ner läsandet och som fick mig att stöna lite. Det gick bättre sen när jag helt enkelt bestämde mig för att strunta i allt sånt och bara läsa vidare utan att ens försöka hålla koll...

I böcker där handlingen tilldrar sig i vår verkliga värld brukar det inte vara speciellt svårt för mig att hålla koll på t o m en hel armé av olika karaktärer och var de kommer ifrån, men här förlorade jag fotfästet lite i o m attjag inte hade min värld som fast punkt. Men en trilogi är inte utslagsgivande så nu måste jag ge mig i kast med fler fantasyböcker och prova om det skulle kunna finnas nånting som passar mig. Det innebär visserligen att jag kanske måste ge mig i kast med vampyrer, varulvar osv, vilket redan på förhand känns lite sisådär, men jag får helt enkelt prova mig fram.

Mina recensioner på de tre böckerna





Tankeläsaren











Monstrets dotter











Hemligheternas rike









Nu ska jag bara välja något annat inom denna genré ur min tipslista så får man se hur det går med nästa försök, De utvalda var inte riktigt min melodi.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar