måndag 26 januari 2015

Det här är inte mitt land

Titel: Det här är inte mitt land
Författare: Kristian Lundberg
Format: Pocket
Antal sidor: 201
Förlag: Bokförlaget Atlas

"Den här boken är en anklagelseskrift.

I Sverige trängs desperata asylsökande på fängelseliknande förvar, kvinnor misshandlas av män de älskar, barn går hungriga till skolan, missbrukare och psykiskt sjuka är hänvisade till gatan. I ett litterärt reportage tar Kristian Lundberg ett samlat, ideologiskt grepp på de mänskliga konsekvenserna av ett samhälle som vänt de svagaste ryggen. Det här är en bok som vill förändra, som säger att det räcker nu."

---------------------------------

Den här blev jag alldeles otroligt nyfiken på när jag läste baksidestexten. Jag gillar fackböcker och en reportagebok om Sveriges inställning och behandling av t ex asylsökande gick ju inte att motstå.

På baksidan står det alltså att det här är en anklagelseskrift. För mig känns det faktiskt mera som Kristian Lundbergs egna funderingar. Inte så att jag inte håller med om en del av hans funderingar kring vissa sakfrågor men samtidigt hade jag väl önskat att den skrivits mer i reportageform, mer som en neutral dokumentär än bara författarens egna funderingar och åsikter.

Som sagt så håller jag med om en del av det som sägs i boken men definitivt inte allt och det finns speciellt en sak som stör mig. Lundberg pekar på mycket som är fel men han ger inga förslag på vad man borde göra istället. Och då blir det inte riktigt den konstruktiva kritik som jag förväntar mig av någon som skriver en sådan här bok.

Även om jag önskar att man i boken gett en lite mer nyanserad bild av hur det ser ut i Sverige idag så tyckte jag definitivt att den var läsvärd och framför allt så är det en viktig bok att läsa.

Vill du veta mer om författaren så kan du kika in på Kristian Lundbergs hemsida

Tack till Bokförlaget Atlas för rec.exet!

Det här är inte mitt land finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar