söndag 18 januari 2015

En smakebit på søndag 2015-01-18

Söndag är den dagen jag börjar med En smakebit på søndag som den norska bloggen Flukten fra virkeligheten håller. Det hela går ut på att man ska ge en smakbit från boken man läser just då och det finns bara en regel: No spoilers!

Den här söndagen blir det sedan en massa pappersarbete - vi ska gå igenom en hel kasse med dokument, sortera dessa och sen skicka iväg allt till en släkting. Det är så tråkigt att hålla på med, men måste göras förr eller senare så det är lika bra att ta tag i det så snart som möjligt.

Av någon underlig anledning verkar det som att jag alltid precis läst klart en bok och börjat på nästa när söndagen kommer, så mina smakbitar kommer oftast från början av boken precis som idag. Den här gången kommer smakbiten från sidan 7 i Chanslös av Gail Carriger.


"Alexia Maccon var känd som en dam med majestätisk hållning och inte många tillgångar i övrigt. I societeten ansågs hon, trots sin upphöjda ställning, vara lite för svartmuskig. Alexia hade själv alltid trott att den goda hållningen var hennes enda fördel och var därför stolt över att folk sade att hon förde sig majestätiskt. Men just nu var kuddarna och täcket i vägen, så hon lyckades bara klumpigt häva sig upp på armbågarna, med ryggen vek och krokig som en överkokt nudel."






38 kommentarer:

  1. Pappersarbetet lät väldigt tråkigt... Jag är väldigt sugen på de Carrigers böcker, men jag har inte läst de än. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR tråkigt, men nu är det gjort och vi behöver inte tänka på det mer.

      Radera
  2. Den här serien har jag kikat lite nyfiket på, men aldrig kommit mig för att skaffa/läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tja det där sista lät ju förstås inte särskilt majestätiskt vad gäller hållningen. :)
    Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, överkokta nudlar är knappast majestätiska.

      Radera
  4. En serie jag är nyfiken på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Den här serien har jag sätt då och då på bokbloggar;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog ganska många som redan har läst den!

      Radera
  6. Tack för smakebiten, den författaren är med i min boktolva.

    SvaraRadera
  7. Har två böcker i den här serien hemma men har inte läst de än. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Som en överkokt nudel - det låter besvärligt. :)

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten. Jag har de två första böckerna i den här serien i bokhyllan. Hoppas på att hinna börja på den snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog definitivt att du ska börja på dem!

      Radera
  10. Den serien hadde jeg en stund på leselisten min. Men så måtte jeg ha en opprydning, for jeg hadde så enormt mange bøker der. Da for denne serien, og noen lignende serier ut. Det betyr ikke at jeg ikke har lyst til å lese dem :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju synd att de åkte ut för de är definitivt läsvärda.

      Radera
  11. Jag älskar Carrigers böcker :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. En serie som jag är lite nyfiken på. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  13. den här har jag länge tänkt läsa! tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  14. Jeg har lest den første boken i serien og denne :) Må si jeg likte den første boken best, men jeg skal nok lese videre i serien. Jeg liker tonen mellom karakterene i serien godt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Da får jeg følge ekstra nøye med når du begynner på bok #3 da ;)

      Radera
  15. Jag har inte läst någon av böckerna, men det låter som en kul serie. :)

    SvaraRadera