torsdag 15 januari 2015

Planera för 2015



Jag har ju helt glömt bort att skriva ner och publicera hur jag har tänkt mig det här med böcker och läsande under 2015. Mest vill jag ha det uppskrivet på bloggen så jag påminns om hur jag tänkt mig.

Antal böcker eller vilka det ska bli planerar jag inte heller, det får bli det antal det blir, man vet ju inte vad annat som kan hända under året som gör att jag antingen läser mer eler mindre än tänkt.
Däremot skulle jag även i år vilja bekanta mig mer med någon genré som jag hittills kanske undvikit och/eller förbisett. Förra året var det fantasy och det gick faktiskt ganska bra - äntligen hittade jag en typ av fantasy som jag faktiskt tyckte var riktigt roligt att läsa.Så fantasy lär jag inte undvika hädanefter.

Jag läser ju ganska så brett redan nu så det har inte varit speciellt lätt att komma på nånting som jag borde bekanta mig mer med, men till slut kom jag på det. År 2015 ska jag ge mig på noveller! Noveller är nånting som jag är lite ointresserad av och har svårt för. Jag vill ofta att berättelse är lite längre så att jag hinner lära känna karaktärerna ordentligt och jag vill oftast ha en berättelse som sträcker sig ur i både tid och rum, så novellerna har känts som lite "ofullbordade" och då har inte intresset funnits att fördjupa mig mer i noveller av olika författare.

Några saker till som jag planerar att göra eller egentligen inte göra är att jag ska återigen försöka hålla mig från förlagens kataloger och hemsidor så jag inte blir alltför frestad och så ska jag försöka minska olästalistan något. Och så ska jag också försöka minska på bokinköpen (haha!). Förra året gick det ganska bra med det där även om olästalistan ändå växte något, men jag gör ett nytt försök nu under 2015 så får vi se hur det går

Så lite kort och koncist är planen som följer.

1. Läsa mer noveller
2. Undvika förlagens kataloger och hemsidor
3. Minska på bokinköpen
4. Minska olästalistan



Har du planerat något för 2015?



2 kommentarer:

  1. Jag jobbar oxå på den där olästa högen samtidigt som jag försöker att bara beställa böcker jag verkligen vill och kommer läsa under 2015!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som om min hög bara växer oavsett vad jag gör...

      Radera