lördag 4 juli 2020

Recension: No waste, just taste av Karin Sundgren

Titel: No waste, just taste
Författare: Karin Sundgren
Format: Kartonnage
Antal sidor: 159
Förlag: Bookmark förlag
Recensionsexemplar

"Skrota svinnet!
Följ med på en unik matresa där hållbarhet och smak står i centrum! Med inspirerande och lättalagade recept får du här verktygen att minska ditt eget matsvinn - med en mer mångsidig och sparsam kost som resultat. Utan pekpinnar eller förmaningar uppmuntrar kocken Karin Sundgren till att ta vara på alla delar av råvarorna utan att kompromissa med smakupplevelsen. Upptäck hur enkelt och gott det kan vara att minska på matsvinnet!"

-------------------
Den här boken lät definitivt intressant och aktuell med tanke på hur mycket det pratas just nu om matsvinn  och det är alltid lika spännande att läsa mer om något så aktuellt.
Hemma hos oss har vi redan kommit en bit på väg när det gäller att minska på matsvinnet men fler tips är alltid välkomna och det gjorde såklart den här boken lite extra intressant för mig.

Tonen i boken blev en positiv överraskning, det kändes ända från första sidan att det som fanns i boken var tips för den som är intresserad utan pekpinnar och besserwisserattityd. "När man väl har fått på sig svinnglasögonen är det svårt att blunda." känns som ett perfekt uttalande när det gäller just matsvinn.

Recepten i boken är toppen och jag blir riktigt sugen på många av rätterna. Jag brukar oftast försöka direkt att aga någon av rätterna i en kokbok men den här gången har jag inte hunnit. Men jag har nu en egen bytta i frysen för grönsaksrester, som så småningom ska kokas ihop till en grönsaksbuljong. Alla recept är väldigt enkla att följa så att även den som kanske inte är så van vid matlagning enkelt  kan laga mat efter dem. Något jag verkligen uppskattar att uppmaningen som jag sällan ser i kokböcker, nämligen att våga experimentera och byta ut ingredienser efter tycke och smak och efter vad man nu råkar ha hemma.

Det är väldigt bra tips i boken om hur man på ett enkelt sätt använder sig av sådant som man tidigare slentrianmässigt kastat. Trots att vi redan kommit en bit på vägen och en del av förslagen redan används hos oss, så hittade jag ändå mycket som jag nu tänker prova på. No waste, just taste är en perfekt bok att börja med när man insett att det är dags att försöka minska sitt matsvinn

Författaren Karin Sundgren är kock som 2019 blev utnämnd till Årets möteskock

Tack Bookmark förlag för rec.exet!

No waste, just taste finns att köpa hos t ex

Adlibris Kartonnage/E-bok
Bokus Kartonnage
CDON Kartonnage




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar