Recension: Dunkelstjärnan av Joseph A. Davis

Titel: Dunkelstjärnan
Serie: Kampen om tusenvärld, del 1
Målgrupp: 9-12 år
Format: Kartonnage
Antal sidor: 278
Förlag: Stevali Barn

"Tolvåriga Julia märker direkt att någonting med hennes nya klasskamrat, flyktingpojken Kasir, inte stämmer. Men hon anar inte helt hur annorlunda han är förrän den ödesdigra natten de blir jagade av fruktansvärda levande skuggor.

Tillsammans med hennes lillebror Edvin och en mystisk gubbe som kallas Trubaduren blir de tvungna att fly genom en magisk portal till Kasirs hemland. Det är en värld av gränslös skönhet där konst blir levande men där allt det vackra håller på att förstöras av skuggorna. Medan Julia och Edvin brotta med ett nytt språk, en ny kultur och okända faror upptäcker de att de har en hemlig koppling till Kasirs värld - och att de kanske har makten att rädda den."

---------------

Eftersom jag lät andra böcker av den här författaren fick jag förfrågan om jag ville läs den här boken också. Jag har ju tyckt väldigt mycket om de böcker jag läst av Davis så jag tackade såklart ja.

Det jag gillat i Davis böcker är att berättelserna är inte bara spännande äventyr utan har också en djupare innebörd som läsaren kan lära sig något från och det är precis så det är här också. Den här gången handlar det om andra kulturer och andra språk och att Julia får känna på hur det är att försöka anpassa sig till annorlunda seder och att vänja sig vid att inte förstå eller göra sig förstådd på ett främmade språk blir en nyttig lärdom för henne.

Dunkelstjärnan är en fantasifull och spännande berättelse med en allvarlig underton so får läsaren att tänka till. Precis som Davis andra böcker är Dunkelstjärnan verkligen läsvärd (även för oss lite äldre) och för målgruppen 9-12-åringar är den nog perfekt. Jag vet att de här böckerna kommer jag att spara till till en speciell liten flicka i vår närhet så att hon kan läsa dessa när hon kommer upp i rätt ålder. Jag ser fram emot nästa del i den här serien!

Tack Joseph A. Davis för rec.exet!

Mer info om författaren och hans böcker finns på Joseph A. Davis websida

Mina recensioner av andra böcker av den här författaren