söndag 24 mars 2024

Smakebit på söndag vecka 12: Hur Stella lärde sig att prata av Christina Hunger

 


Det är söndag igen och det var fasiken hur fort dagarna går, man hinner knappt med. Man börjar på måndagen och har en klar plan för vad man vill hinna med under veckan men helt plötsligt är det söndag igen och man haqr bara hunnit med hälften av det man föresatt sig att göra. Men det är väl bara att gilla läget, bita i det sura äpplet, och ta nya tag och försöka igen under kommande vecka. Men nu är det söndag och det betyder att vi bokbloggare bjuder på en smakbit (utan spoilers) ur boken vi läser i Astridtereses Smakbit på söndagen.

Min smakbit kommer igen från Hur Stella lärde sig prata av Christine Hunger igen, den här gången från sidan 41. Inte nog med att  jag just nu inte hinner läsa så mycket innan jag somnar men den här boken har visat sig vara en liten pärla som nog ska läsas långsamt 


"Under mitt första år som logoped hade jag lärt mig att det var den vanligaste frågan när det gäller barn med språkförseningar. I början hade blivit nervös. Jag visste precis hur jag bäst skulle förklara att det var omöjligt att veta precis när det skulle ske, men att dt fanns en mängd tecken i barnens förspråkliga kommunikation som indikerade hur nära de var att börja prata. Mellan mötena tillbringade jag många timmar med att träna på mina svar. Jag ville vara uppmuntrande men realistisk. Jag ville vara tydlig när det gällde behovet av olika insatser, men positiv i fråga om barnets potential."



5 kommentarer:

  1. Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad den här boken handlar om.

    SvaraRadera
  2. Oh, jag har sett denna boktitel på flera ställen, jag tror boken är underbar. Är dock för känslig för den typen av läsning just nu, miste min egen hund för en månad sedan och sorgen är stor. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  3. Det är inte alltid man har tid att läsa.

    SvaraRadera

  4. spännande att följa barns språkutveckling. tack för smakebiten!

    SvaraRadera