tisdag 26 mars 2024

Tisdagstrion vecka 13: Klassiker av kvinnliga författare som jag läst eller vill läsa

 


Dan före dan så att säga, dvs imorgon ska jag iväg till Danderyd för provtagning och det är lite pirrigt i magen. Jag ska ju få en fristående "second opinion" på Danderyd och det här är provtagningen inför det så det blir spännande att se hur resultatet blir.
Men än så länge är det tisdag och då är det dags för Tisdagstrion, som anordnas av Ugglan och boken, som gäller. Temat den här veckan är


KLASSIKER AV KVINNLIGA FÖRFATTARE JAG LÄST ELLER VILL LÄSA

Mina förslag (titeln är länkad till förlagets sida där det finns mer info om boken)

Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
Har läst annat av Lagerlöf men känner att jag behöver läsa mer och just den här boken har jag hemma men har ännu inte hunnit läsa den.









Jane Eyre av Charlotte Brontë
Har läst den tidigare men vill gärna läsa om den igen snart och har den redan i bokhyllan


Svindlande höjder av Emily Brontë
Har också läst förut för länge sen men vill läsa om igen. Och har den redan i min bokhylla på vänt.

 






10 kommentarer:

  1. Tre riktiga klassiker! Gillar alla!

    SvaraRadera
  2. Gösta Berlings Saga har jag förstås läst. De båda andra borde jag nog läsa.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst systrarnas böcker och en dag har jag tänkt att Gösta Berlings saga också skall bli läst.

    SvaraRadera
  4. Jane Eyre har jag i alla fall läst och det var nog då jag insåg att den här gamla brittiska romantiken inte alls passar mig 😳

    SvaraRadera
  5. Har läst dem och njutit. Tre klassiska klassiker kan man väl säga?

    SvaraRadera
  6. Har läst alla i din trio. Jane Eyre är en favorit medan Svindlande höjde inte är det.

    SvaraRadera
  7. Gillar alla i din trio! Vackra omslag också! Har själv svindlande höjder i min trio. / Maria Bokologen

    SvaraRadera
  8. Oj vilka fina klassiker du valt.

    SvaraRadera
  9. Lagerlöfs bok har jag läst för länge sedan, de andra två är jag nyfiken på.

    SvaraRadera